Ahoj, taky hraješ Fortnite?

Ze světa členů

20. 7. 2023

„Jak poznáte, zda jde o arkádovou hru, survival nebo strategickou?“ uvažuje s dvaceti „žižkovskými ajťáky“ lektorka Veronika, druhačka z „průmyslovky“. Padají různé vtípky, diskuze plyne a kluci se prý těší, že si sami vlastní hru také vytvoří.

Takto vypadá IT kroužek, který pro své žáky otevřela ZŠ Žižkov v Kutné Hoře i díky podpoře Eduzměny. Byl o něj tak velký zájem, že škola otevřela rovnou dvě skupiny. Scházejí se každý týden. Na konci dubna se tak v počítačové učebně zrovna parta čtvrťáků seznamovala s umělou inteligencí. Prezentoval jim ji třeťák ze Střední průmyslové školy (SPŠ) Lukáš. Po teoretickém úvodu, který mu prý napsal samotný chatbot, žáky nechá vyzkoušet si Chat GPT na vlastní kůži. „Není váš kamarád, buďte opatrní, vše, co píšete, se může někde uložit,“ instruuje své svěřence. „Žádné lumpárny, nic, co byste se neptali paní učitelky,“ dodává s úsměvem pedagožka, která mu v hodině asistuje.

Netrvá dlouho a čtvrťáci zkouší chatbota: „Ahoj, já hraju Fortnite, a co ty?“ zadá jeden z chlapců do klávesnice. „Ahoj, já jsem počítačový program, takže nehraju Fortnite, ale rád bych ti pomohl s jakýmkoliv dotazem,“ odpovídá počítač. Další se ptají třeba „co je to kotě?“, „poradíš mi hacky do Robloxu?“ nebo „kdy byl vynalezen první počítač?“ Děti to zjevně baví, stejně jako pozdější seznámení s prostředím DALL-E. „Na PC trávím čas rád, hraju různé hry, přišlo mi fajn naučit se i něco o tom zařízení,“ pochvaluje si kroužek čtvrťák Kuba s tím, že počítač zkoušeli i rozebrat na jednotlivé díly.

Skupina páťáků až sedmáků paralelně diskutuje o pár místností vedle nad různými typy počítačových her. Je vidět, že lektorka Veronika, rovněž druhačka z „průmyslovky“, je insider a hry důvěrně zná. A s klukama se chystá i na tvorbu vlastní. Dnes mají mimo jiné naplánovat, co bude mít jejich hra za cíl a čím bude hráče motivovat. Zkusili si také další pomůcky, vedle 3D tiskárny třeba robůtky blueboty. „Baví mě to moc,“ pokyvuje šesťák Standa. „Hlavně to, že budu umět trochu programování, předtím jsem s ním neměl moc zkušenosti,“ dodává.

Projekt také směřuje k oboustrannému propojení základní a střední školy a k inspiraci žáků k úvahám o možném technickém studiu. „Děti tak smysluplně tráví volný čas, nekoukají odpoledne jen do mobilu,“ pochvaluje si zástupkyně ředitelky ZŠ Žižkov v Kutné Hoře Jana Nedvědová. „Děti se byly na průmyslovce i podívat na den otevřených dveří, seznámily se s chytrým ovládáním domu či virtuální realitou,“ vyjmenovává.

Ve finále jde i o aktivitu přínosnou pro lektory. „Pracovat s dětmi mě baví, jezdím jako vedoucí na tábory, doučuju a zvažuju, že bych se jednou učením živila,“ říká lektorka Veronika.


Autorka: Lucie Römer

Související

Neučíme ekologii kecáním. Život v přírodě je těžký, ale rozvíjí

Přejít na článek

SDGs: Roste důraz na kvalitní vzdělávání, apel na ekonomickou stabilitu zůstává

Přejít na článek