V Černínském paláci se rozdávaly Ceny SDGs. Oceněny byly nejlepší udržitelné projekty pro rok 2021

16. 9. 2021

Ve čtvrtek 16. září se v Černínském paláci Ministerstva zahraničních věcí ČR uskutečnilo slavností vyhlášení vítězů 5. ročníku Cen SDGs. Asociace společenské odpovědnosti v nich stejně jako v předchozích letech ocenila nejlepší projekty za naplňování Cílů udržitelného rozvoje od OSN v Česku. Vítězství si odnesly projekty s unikátním dopadem do různých oblastí života. Oceněn byl například projekt duševní zdravovědy pro školáky, nástroj proti nehospodárným zakázkám, prostor pro sdílení knih a učebnic nebo osvěta o menstruaci v rozvojových zemích. Jedna z vyhlašovaných kategorií se letos zaměřila také na vzdělávání.

Udržitelné projekty se do pátého ročníku Cen SDGs hlásily během března. Z celkového počtu 238 přihlášených vybírala v průběhu července a srpna vítěze odborná porota, složená ze zástupců partnerů, veřejné sféry, byznysu, oborových svazů, ale i odborníků na udržitelnost a vzdělávání. Celý letošní ročník provázelo téma vzdělávání. Díky tomu vznikla i speciální kategorie Vzdělání, která vyzdvihla inovativní projekty aktivně bojující za zlepšení vzdělání jak dětí, tak dospělých. Slavnostní vyhlášení bylo možné sledovat přes online stream internetové televize DVTV a na sociálních sítích Asociace společenské odpovědnosti.

„Letošní ročník vynikal širokou škálou projektů, které skrze inovace řeší aktuální společenské problémy. Vedou mladé lidi ve školách k udržitelnosti, otevírají ve společnosti nová a tolik potřebná témata jako třeba duševní zdraví nebo domácí násilí, pomáhají k transparentnosti ve veřejných zakázkách, přináší do sociálních služeb digitální inovace, a nezavírají oči ani před problémy, které se dějí daleko za našimi hranicemi,“ dodává Lucie Mádlová, zakladatelka a výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti, která Ceny SDGs v Česku od roku 2017 vyhlašuje.

Ocenění SDGs získalo sedm inspirativních projektů

Ceny SDGs se letos vyhlašovaly hned v několika kategoriích. Prvenství v kategorii Veřejná sféra si odnesl spolek Nevypusť Duši s projektem duševní zdravovědy pro školáky, který učí děti i učitele, jak správně pečovat o duševní zdraví a ukazuje, kde včas vyhledat pomoc v případě nouze. Programem již prošlo téměř 8 500 žáků. Vítězstvím v kategorii Byznys odborná porota ocenila společnost Datlab a její nástroj Kontrola proti nehospodárným veřejným zakázkám, jenž hledá porušování předpisů, smlouvy s bílými koňmi či politiky nebo firmy soutěžící jen naoko s předem domluveným vítězem. Během letošního roku tento nástroj využilo několik investigativních novinářů nebo Policie ČR. Laureátem kategorie Mladí lídři, jejíž garantem je Forbes Česko, se stal 24letý Tadeáš Kula stojící za projektem Reknihy, který tvoří prostor pro sdílení knih a učebnic mezi čtenáři a hledá jim nové majitele. Za 2 roky fungování Reknih lidé zachránili už přes 50 000 přečtených knih, čímž ušetřili okolo 30 tisíc kg papíru.

Cenu odborné poroty za Reporting podle SDGs si odnesla Komerční banka, která ve svém nefinančním reportingu jasně prokazuje komplexní přístup banky k udržitelnému rozvoji a popisuje nejen vlastní udržitelné aktivity, ale i svůj významný vliv v oblasti financování. Cenu České rozvojové agentury získala Diakonie ČCE – Středisko humanitární a rozvojové spolupráce s projektem zaměřujícím se na osvětu o menstruaci, jenž řeší problém nedostatku cenově dostupných menstruačních prostředků v rozvojových zemích skrze uvedení nového produktu, jímž jsou znovu použitelné vložky. Nominaci Moonshot a postup na světové finále Moonshot Awards v New Yorku získala technologická firma Refork, která vyvíjí nové přírodní materiály na bázi dřevní moučky pro výrobu funkčních a udržitelných alternativ k plastovým produktům.

V kategorii Vzdělání zvítězilo vzdělávací centrum TEREZA s mezinárodním projektem Ekoškol. Jde o největší vzdělávací program na světě vedoucí mladé lidi k udržitelnému způsobu života. V ČR ho již více než 15 let koordinuje právě TEREZA, vzdělávací centrum. V současnosti je u nás do Ekoškoly zapojeno přes 70 tisíc dětí a dospělých v mateřských, základních a středních školách.

Vítězové všech kategorií si odnesli designové trofeje, jejichž autorem je Václav Mlynář & Bomma. Trofeje jsou volně inspirované létajícím balonem, který byl hlavním grafickým motivem letošních Cen SDGs. Každá trofej je ručně foukaná na volno bez formy, každý kus je tak originál. Skleněné balony vlastnoručně nafoukly děti, které byly ambasadory letošního ročníku.

Atmosféru na pódiu dotvářely ručně vyrobené svítící balóny z přírodních látek, které vytvořili klienti s duševním onemocněním v sociálně terapeutické dílně Práh na jižní Moravě. Pódium tak večer rozsvítily balónové dekorace, které symbolizovaly motivaci všech 238 přihlášených projektů v Cenách SDG 2021 nechat Česko i svět vystoupat vzhůru.

Prostředí letošního předávání atmosféricky doplnily zapůjčené květiny vypěstované na půdě České zemědělské univerzity v Praze. Ta souzní s principy udržitelné spotřeby a podporuje zásady cirkulární ekonomiky, proto květinové byly dekorace pro účely galavečera pouze zapůjčeny. Květiny byly následně vráceny a opečovány v místním zahradnictví.

Na malířských plátnech ožily dechberoucí kresby o současných společenských výzvách světa. Ilustrace o dopadech lidské činnosti na přírodu a život kolem nás tak doslova vtáhly do děje každého. Celkový dojem dotvářela autorská hudba a nasvícení prostor Černínského paláce. Za výstavou stáli multimediální architekti VISUALOVE.

Záznam ze slavnostního galavečera předávání Cen SDGs můžete shlédnout na youtube kanále DVTV, nebo si jej připomenout ve fotogalerii zde.

Vše o letošním ročníku se dozvíte v brožuře Cen SDGs 2021 zde.

Ceny SDGs jsou světově unikátním oceněním za naplňování globálních cílů OSN. Ztělesňují spolupráci a partnerství mezi nevládní organizací, státní správou a soukromým sektorem (tzv. Public Private Partnership). Ceny SDGs v Česku od roku 2017 uděluje Asociace společenské odpovědnosti. Letos ve spolupráci s Ministerstvem zahraničních věci, Ministerstvem životního prostředí, Českou rozvojovou agenturou a Impact Hub ČR. Byznys partnery letošního ročníku jsou společnosti Hello Bank!, Google s programem Grow with Google, Tesco a Unilever. Za mediální podpory DVTV.cz, Forbes Česko, Marketing & Media, Euro a CzechCrunch.cz. Partnerem výzkumu je agentura Ipsos. Nominaci Moonshot zastřešuje Moonshot Platform. Partnerem trofejí je společnost Bomma. O grafickou podobu se postaralo reklamní a grafické studio MadLove.

Související

Kapitánky týmů GGWCup Prague převzaly unikátní míče a zavázaly se ke hře za lepší svět

Přejít na článek

Titul v plážovém volejbalovém turnaji za lepší svět vybojovala Kavárna Modrý domeček

Přejít na článek