Inspirace z Mnichova: Zástupci Cykloměst Do práce na kole vyrazili na exkurzi o udržitelné mobilitě

Ze světa členů

12. 6. 2023

Poznávání mnichovské cykloinfrastruktury, prezentace o udržitelné bezemisní dopravě od FlixBusu a návštěva MANu, Digital Hub Mobility a Siemens. To byly hlavní body odborné exkurze do bavorské metropole, kterou pro zástupce úspěšných měst zapojených do Do práce na kole 2022 zorganizoval spolek AutoMat. Partnerem výjezdu do Mnichova byla společnost FlixBus.

V rámci výzvy Do práce na kole neodměňujeme jenom účastnické týmy, ale oceňujeme také nejlepší Cykloměsta – tedy taková, která se snaží komplexně a progresivně rozvíjet svou infrastrukturu pro chodce*kyně i cyklisty*ky. Pomocí této kategorie chceme všechna města zapojená do výzvy Do práce na kole motivovat k dalšímu rozvoji udržitelné mobility a také přinášet inspiraci z celého světa,” říká Dominika Lenthárová ze spolku AutoMat. „Loni jsme poprvé vyhlásili také kategorii Cykloskokan roku, ocenění pro město, které v oblasti rozvoje chodecké a cyklistické infrastruktury a městského mobiliáře učinilo za poslední dva roky viditelný krok vpřed,” dodává Lenthárová.

Do Mnichova vyrazili spolu s AutoMatem tři zástupci ostravského Městského ateliéru prostorového plánování (MAPPA), jeden zástupce pražského IPRu a také členové spolků Cyklo Budějovice, královéhradeckého Bajkazylu a Brno na kole. Organizačně akci připravil Jan Haruda ze studia SocGeo ve spolupráci s AutoMatem a FlixBusem. Co účastníky a účastnice v bavorské metropoli nejvíc zaujalo?

Hned po výjezdu z nádraží na sdílených kolech mě překvapil počet osobních cargo kol. Ta byla v podstatě na každém veřejném parkovišti. Lidi se tu nebojí nechávat venku, byť jsou elektrická. U nás stojí takový kola třeba čtvrt milionu, ale tady je to úplně běžná praxe. A jezdí s tím po infrastruktuře, která je také dost sdílená s ostatní dopravou. Je to krásná ukázka toho, jak může takové ne úplně cyklo město fungovat i s tou motorovou dopravou,” sdílí své dojmy Jiří Štrupl z královéhradeckého Bajkazylu, který se zároveň podílel na založení pražských cyklodep pro cargokola a je u nás průkopníkem i v oblasti paletové cyklodopravy.

A co obyvatelé a obyvatelky Mnichova podle něj k využívání (nákladních) kol motivuje? „Lidi tu mají ta kola kam odkládat. V podstatě na každé křižovatce je několik stojanů typu U, takže je přes kola docela dobře vidět do křižovatek a přitom jsou na očích vlastně všech účastníků provozu. No a dál? Přece jenom ta cyklo infrastruktura, i když není všude úplně segregovaná, tak je velmi vyspělá a navazující,” dodává cargo-bajker guru Štrupl.

V Mnichově mě překvapilo, s jakou lehkostí se všichni lidé v ulici pohybují. I v náročnějších situacích, jako je míjení, předjíždění nebo při průjezdu křižovatkami, si vždy všichni s přehledem a úsměvem poradili. Ukazuje se, že promyšlený design ulic, férový přístup ke všem druhům dopravy a vzájemná ohleduplnost fungují,“ říká Tomáš Zetek z MAPPA.

Ukazuje se, že města typu Mnichov s poměrně rozvinutou cykloinfrastrukturou do toho dál šlapou a snaží se zkvalitňovat podmínky. Teď tu začínají stavět i cyklodálnici, která povede z centra dál. Na podzim kopli do země a příští rok by měl být hotový první půl kilometrový obousměrný úsek,” popisuje nadšeně Michal Šindelář z AutoMatu a zároveň spolku Brno na kole.

Líbí se mi, jakou mají v Mnichově síť oddělené infrastruktury a jak tu mají vlastně vyřešená všechna křížení,” dodává Tomáš Holub z Cyklo Budějovic. „My umíme postavit cyklostezku třeba podél silnice, ale jak je tam nějaká boční ulice, tak si s tím moc nedokážeme poradit. Dá se tam přechod pro chodce a Cyklisto, sesedni z kola. U nás v Budějovicích je obecně problém roztříštěnost těch jinak parádních úseků stezek. Tady se mi líbí i to, jak zvládají dát parkování kol do parkovacího pásu ve vozovce. Prostě to označí a auta do toho evidentně nebourají,” všímá si Holub.

Kromě poznávání cykloinfrastruktury „na vlastní kolo” se delegace podívala také do firem MAN a Siemens, které si veřejnost spojuje především s nákladními automobily, autobusy a také vlaky. V obou společnostech jsme se dozvěděli o tom, jak bude doprava ve městech a hlavně mezi nimi vypadat v budoucnosti a jak co nejrychlejší přejít k udržitelnější dopravě třeba i přidáním alternativ – tak jako se to podařilo „jen” pomocí přímého a komfortního vlakového spojení Madridu a Barcelony, které o 65 % omezilo osobní leteckou dopravu mezi těmito městy. V Digital Hub Mobility se návštěvníci z Česka dozvěděli víc třeba o experimentech se sdíleným městským prostorem, v centrále Flixu se pak mluvilo o perspektivě vývoje dálkové autobusové dopravy.

Věříme, že brzy nebude potřeba jezdit za příklady dobré praxe do zahraničí a v Ostravě budou přibývat realizace podobně obyvatelných a příjemných veřejných prostranství,” dodávají účastníci exkurze z ostravské MAPPA.

„Spolek AutoMat letos slaví 20 let své existence, a i když se podmínky pro udržitelnou dopravu v Česku postupně lepší a kolo už začíná být považováno za dopravní prostředek, pořád máme ještě před sebou dlouhý kus cesty. AutoMat má ve svém poslání mj. přinášet inspiraci ze zahraničí a ukazovat, že to v praxi jde. Že někdy stačí jen překonat zažité stereotypy. V tomto ohledu to vypadá, že náš spolek bude ještě alespoň pár let potřeba,” uzavírá Kateřina Hulínová z AutoMatu.

„Za FlixBus jsem moc rád, že jsme mohli pomoct exkurzi zrealizovat. Už jsme cestou zpátky probírali, že dalších možných cílů je nepřeberně,” ukončuje Tomáš Beránek, mluvčí FlixBusu CZ.


Zdroj: Inspirace z Mnichova: Zástupci Cykloměst Do práce na kole vyrazili na exkurzi o udržitelné mobilitě. Flixbus. Tisková zpráva

Související

Reporting udržitelnosti je příležitost. Šest tipů, jak s ním začít

Přejít na článek

Heureka, Visa, Komerční banka a Asociace společenské odpovědnosti představují projekt “Udržitelný e-shop”

Přejít na článek