Spustili jsme zbrusu nový web letošního Giving Tuesday!

16. 8. 2022

Světový den štědrosti a dobrých skutků se kvapem blíží, tento rok připadá na 29. listopadu. Loni se díky Giving Tuesday vybralo na dobročinné projekty neuvěřitelných 95 milionů korun, letos se bude dobro a laskavost potkávat na novém webu plném inspirace a výzev.

Giving Tuesday se slaví od roku 2012 vždy první úterý po Dni díkuvzdání. Prvotní myšlenkou bylo najít protipól nákupního šílenství Black Friday. Namísto toho, aby se stovky milionů lidí napříč všemi kontinenty tlačily v obchodech a nakupovaly nepotřebné zboží, se raději spojí a konají dobro.

V Česku tento den již od roku 2016 zastřešuje Asociace společenské odpovědnosti. „Lidé po celém světě přijali myšlenku Giving Tuesday za svou a každý rok ohromují svou kreativitou, nadšením, dobrými skutky a akty štědrosti. Tato myšlenka překonala hranice a stalo se z ní celoroční globální hnutí, které se slaví už ve více než 80 zemích. Jsem hrdá na to, že jsme se s Asociací společenské odpovědnosti už sedmým rokem připojili také v Česku. Každý rok nás mile překvapí, kolik lidí se k oslavám štědrosti u nás zapojuje,“ říká Lucie Mádlová, zakladatelka a výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.

Zmrzlinou proti rasismu, Domovenkou proti roztroušené skleróze

Giving Tuesday je vždy příležitostí se i kreativně vyřádit. Například v New Yorku se spojili #BrooklynGives a lokální zmrzlinárna The Social, aby uspořádali soutěž zmrzlinových chutí na počest Giving Tuesday. Vítězná příchuť se jmenovala Spread Love, vanilková zmrzlina s čokoládovým cheesecakem a duhovým zdobením, která představuje rozmanitost Brooklynu. Prodej zmrzliny na Giving Tuesday přispěl na neziskové organizace zabývající se rasovou spravedlností ve čtvrti.

V americkém Daytonu vytvořil útulek pro zvířata SICSA portréty domácích mazlíčků, které vyměňoval za dary pro útulek, studenti v Malajsii zase pokračovali v tradici soutěže Spicy Noodle Challenge s cílem získat finanční prostředky pro malajskou mládež.

Giving Tuesday se slaví po celém světě a nejinak je tomu i díky Asociaci společenské odpovědnosti také v Česku. Minulý rok přidal svoji výzvu nespočet českých projektů a organizací a společně tak pomohli těm nejpotřebnějším. Například Domov sv. Josefa umožnil darovat Domovenku – jednu hodinu s odborníkem pro pacienta trpícího roztroušenou sklerózou a následnou pomoc v jeho cestě za větší soběstačností.

Vydavatelství Albatros Media vypsalo zaměstnanecké granty, díky kterým pak podpořilo společensky prospěšné projekty vybrané z návrhů jejich zaměstnanců. Skupina ČEZ své zaměstnance zapojuje podobně, díky zaměstnanecké sbírce mohou podpořit člověka s hendikepem nebo závažným onemocněním ze svého okolí. Lidl zase za dary do sbírky Srdce dětem nakupuje přístroje nebo zdravotní pomůcky pro děti, které se potýkají s nemocí motýlích křídel, autismem, dětskou mozkovou obrnou, onkologickým onemocněním, cystickou fibrózou, svalovou dystrofií nebo různými kombinovanými postiženími.

Nezapomeňte na #GivingEveryTuesday

Každé úterý je příležitost! Proto nový web spouštíme zároveň s kampaní #GivingEveryTuesday, v rámci níž si může dát kdokoli malý závazek, že každé úterý prožije ve znamení dobra. Tato kampaň představuje takový týdenní rituál štědrosti neboli sérii aktivit, během kterých můžete oslavit slavná výročí a mezinárodní dny dobrým skutkem, projevem laskavosti a dobrovolnictvím. Myšlenka kampaně nabízí jednoduché příležitosti ke zvýšení aktivismu, podpoření dárcovství a budování empatie mezi lidmi napříč komunitami.

Následující úterý 23. srpna je dnem digitální laskavosti. Sociální média můžeme používat k tomu, abychom mluvili o sobě, ale často zapomínáme, že na druhé straně mobilu nebo monitoru je někdo další. Tak proč ho nepotěšit nebo nepochválit? A o týden později, poslední srpnové úterý, podpořte vzdělávání. Gramotnost není samozřejmostí a pro téměř 781 milionů lidí na celém světě je přístup k informacím nemožný, příležitost naučit se číst a psát jim je odepřena. Co takhle darovat knihy, které už nečtete, nebo laptop, který už nepoužíváte? Nebo podpořit neziskovou organizaci pomáhající se vzděláváním v chudých zemích?

Giving Tuesday se nejen v Česku stalo významným dnem, který každoročně oslavuje solidaritu a chuť pomáhat. Každý má něco, co může nabídnout ー čas, odborné znalosti, peníze, velké i malé věcné dary, jídlo, oblečení, hračky. Giving Tuesday, ale i #GivingEveryTuesday, propojuje a inspiruje lidi všech národností, náboženství a komunit. Přidáte se také?

Letošní registrace výzev se na novém webu www.giving-tuesday.cz, který jsme dnes spustili, otevře v úterý 1. listopadu. Inspirací bude kromě webu také pravidelný newsletter s novinkami ze zákulisí dárcovského hnutí, ale i s jednoduchými tipy, jak můžete být štědří nejen na Giving Tuesday. Zároveň společnost ČEPS otevírá i v roce 2022 speciální výzvu v rámci svého dárcovského programu. Tři organizace přihlášené do Giving Tuesday mohou získat finanční dar ve výši 150 tisíc korun pro každou z nich.

 

Partnery Giving Tuesday 2022 je Skupina ČEZ, Albatros Media, Lidl Česká republika a ČEPS.

Podporovateli jsou Darujme.cz, Ipsos Česká republika, MadLove a SUPERKODERS.


Autor: Asociace společenské odpovědnosti

Související

Magenta Experience Center v barvách štědrého úterý. Jak probíhal Giving Tuesday Summit 2021?

Přejít na článek

Zaměstnanci ČEPS již potřetí rozhodli o podpoře charitativních projektů ve výši přes půl milionu korun

Přejít na článek