Magenta Experience Center v barvách štědrého úterý. Jak probíhal Giving Tuesday Summit 2021?

3. 11. 2021

Světový den štědrosti a dobrých skutků letos připadá na úterý 30. listopadu 2021. U příležitosti příprav na tento nejštědřejší den v roce jsme se rozhodli uspořádat vzdělávací konferenci pro všechny, kteří se do něj letos chtějí zapojit a konat dobro. Giving Tuesday Summitu, který se uskutečnil v úterý 2. listopadu 2021 v Magenta Experience Center, se zúčastnilo na 80 hostů z řad firem i neziskových organizací.

V Česku tento den zastřešuje od roku 2016 Asociace společenské odpovědnosti. Celou akcí provázela Julie Borovcová, která má v Asociaci společenské odpovědnosti na starosti členy a koordinuje projekty. Julie v úvodu poděkovala společnosti T-Mobile, pod kterou unikátní prostory Magenta Experience Center spadají. Úvodní video key note speech pronesla Asha Curran, zakladatelka a ředitelka Giving Tuesday. Ta představila, jak tento svátek v roce 2012 vznikl: cílem bylo vytvořit den, který oslavuje pomoc druhým, nikoliv konzumní styl života.

Na video zdravici navázala Lucie Mádlová, zakladatelka a výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti, která přiblížila podrobnosti tohoto dne z lokálního hlediska. Během pěti let Češi v rámci Giving Tuesday darovali více než 180 milionů korun, registrovali více než 1000 výzev a vykonali nespočet dobrých skutků. V loňském roce se v Česku na dobročinné projekty v rámci kampaně Giving Tuesday podařilo vybrat více než 73 milionů korun, což představuje dosavadní rekord.

Karolína Tesárek, která má v Asociaci na starost sociální sítě a online komunikaci, účastníky akce seznámila s trendy v marketingu a na sociálních sítích v oblasti dárcovství. Představila jednoduché tipy, jak mohou během Giving Tuesday pracovat s Facebookem, Instagramem, jak využít Twitter k mobilizaci lidí ke změně, jak mohou neziskové organizace využívat LinkedIn ke spojení s dárci nebo jak začít pracovat s TikTokem, nejrychleji rostoucí sociální sítí dneška. Speciálně pro Giving Tuesday Summit natočili experti z výše uvedených sociálních sítí unikátní edukativní videa, která radí, jak dané sítě mohou neziskové organizace využít na maximum (videa jsou k dispozici ZDE).

Zde je našich 6 osvědčených tipů na komunikaci vaší Giving Tuesday aktivity:

  1. Projděte si náš komunikační manuál k letošnímu ročníku
  2. Navažte kontakt s experty z marketingu, aby vám pomohli s online kampaní
  3. Naplánujte si předem vše, co budete potřebovat – co a kdy se bude komunikovat
  4. Stáhněte si grafické materiály ke Giving Tuesday (loga, gify, vizuály na sociální sítě)
  5. Použijte naši vzorovou tiskovou zprávu a sdílejte své plány s novináři
  6. Oslovte včas své ambasadory, influencery a podporovatelé a řekněte jim o svých plánech

Po této části přišly na řadu příklady dobré praxe světového dne štědrosti a dobrých skutků v Česku. Hana Klímová z ČEPS představila jejich speciální grant pro výzvy, které se na webu Giving Tuesday registrují do 15. listopadu. „V letošním roce se společnost ČEPS připojí ke Giving Tuesday vlastním projektem Štědré dny ČEPS. Podpoříme tři nejzajímavější výzvy částkou 150 000 Kč, o jejich výběru přitom rozhodnou sami zaměstnanci. Ti zároveň budou mít možnost srážkou ze mzdy individuálně podpořit i další projekt dle svého výběru,“ popisuje Hana Klímová, vedoucí odboru komunikace ČEPS.

Jak na zaměstnanecké sbírky? Na tuto otázku odpověděla Eva Mayerová z Nadace ČEZ, která blíže představila charitativní předvánoční projekt Skupiny ČEZ, jejich zaměstnanců a Nadace ČEZ s názvem PLNÍME PŘÁNÍ – MYSLÍME NA DRUHÉ. Zaměstnanci sami navrhují komu pomoci a zasílají finanční příspěvky, Nadace ČEZ tuto částku poté zdvojnásobí. V roce 2020 celkem 1 631 zaměstnanců přispělo 101 lidem. Nadace ČEZ částku zdvojnásobila na celkových 5 891 802 Kč.

Poté se účastníci inspirovali prezentací od Jindry Marešové z Nadace Albatros. Ta prezentovala aktivity nakladatelství Albatros Media, které Giving Tuesday v Česku podporuje už od samotného počátku v roce 2016. V minulých letech při příležitosti Giving Tuesday udělovali zaměstnanecké granty ve výši 1 milion Kč. Zároveň podporovali darování knih, a to i formou tzv. knižních grantů (jednotlivcům i institucím) pod hlavičkou #givingbooksday, později #GIVINGBOOKSWEEK. Do celoroční práce Nadace Albatros patří i doučovací platforma talentify.me.

Eliška Froschová Stehlíková z LIDL Česká republika představila jejich aktuální sbírku Srdce dětem. Společnost LIDL od roku 2011 pomohla vážně nemocným dětem společně se svými zákazníky již neuvěřitelnou částkou 208 500 000 Kč. Přijďte pomoci do prodejen LIDL do 14. 11. 2021. Zakupte si u pokladem samolepku ve tvaru srdce za minimální hodnotu 30 Kč a dejte své srdce dětem. Srdce můžete dětem darovat také virtuálně prostřednictvím aplikace.

Jak na bezpečné online dárcovství pro neziskové organizace a firmy přes portál Darujme.cz poradila Adéla Vojáčková z Nadace Via. Darujme.cz je největší platformou pro online darování v České republice. Organizacím, institucím, ale také městům, obcím a krajům poskytuje bezpečný nástroj k tomu, aby byly vidět a slyšet, mohly jednoduše požádat o dar a udržovat vztah se svými dárci. V roce 2020 přes Darujme.cz na dobročinné účely putovalo 232 milionů Kč. V roce 2019 to bylo celkem 128 milionů Kč.

Pavlína Fojtíková z Google představila programy a nástroje pro podporu neziskových organizací. Ty mohou využít například programu YouTube pro neziskové organizace a objevit tak sílu videopříběhů, aby mohli oslovit globální publikum a vyzdvihnout důležitost svého poslání. Díky programu Google Ad Grants mohou lidé z nezisku přilákat dárce, šířit povědomí o své organizaci a získat dobrovolníky pomocí nepeněžní reklamy ve Vyhledávání Google.

Akci uzavřela prezentací v anglickém jazyce Anna Korzeniewska, zakladatelka Social Impact Alliance for Central & Eastern Europe. Anna zkoumá filantropické trendy v našem regionu a zdůrazňuje úlohu pandemie při posilování touhy lidí darovat. Jak sama na konec své prezentace dodala: „Filantropie je ve střední a východní Evropě na vzestupu, ale potenciál růstu je zde mnohem větší.“

Výborný catering připravili v Kavárně Modrý domeček. Kavárnu provozuje spolek Náruč, poskytovatel sociálních služeb a pracovních míst pro osoby se zdravotním znevýhodněním.

Už teď se můžete podívat na fotogalerii z akce či shlédnout záznam na našem youtube kanále. Celou prezentaci ze summitu si můžete projít na tomto odkazu. Loga, gify, grafické vizuály a další materiály pro komunikaci vaší výzvy najdete ve sdílené složce. Další informace o Giving Tuesday najdete na webu www.giving-tuesday.cz či na sociálních sítích pod hashtagem #GivingTuesdayCZ.

Organizace, firmy i jednotlivci mohou své dobročinné projekty, aktivity nebo dárcovské výzvy k pomoci registrovat až do 29. listopadu na www.giving-tuesday.cz, kde jsou mimo jiné k vidění také ukázky úspěšných aktivit z předešlých let a další tipy.

Související

Coca-Cola projektem “50 míst pro dobrý skutek“ podpořila až 4000 klientů neziskového sektoru

Přejít na článek

Proč se letos zapojit do Giving Tuesday, světového dne štědrosti a dobrých skutků?

Přejít na článek