
Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání
13. 6. 2023
Vedle environmentálních dopadů se ESG zabývá i sociálním faktorem. Přestože se největší pozornost napříč prostředím byznysu, veřejné správy i laické veřejnosti věnuje environmentálním faktorům, jsou to právě sociální aspekty, které nejcitelněji dopadají na jednotlivce i celé komunity.
„S“ jako sociální faktor
Sociální faktor představuje například práva zaměstnanců, zdravotní a bezpečnostní standardy, rovnost pohlaví a rovnost v odměňování – tedy otázky, které mohou mít negativní dopad na společnost. Zkoumá také interní politiky týkající se například inkluze, vztahů společnosti se zaměstnanci, zákazníky a dalšími zainteresovanými stranami. Bezpečnost a kvalita výrobků a ochrana spotřebitele jsou další z mnoha sociálních ukazatelů, které se berou v úvahu. Je vhodné zdůraznit, že sledování těchto (a i níže uvedených) ukazatelů má za cíl nejen zlepšovat pracovní podmínky zaměstnanců a vztahy uvnitř i vně podniku, ale také, a pro některé podnikatele i zejména, zefektivnit celkovou činnost a výnosnost podniku, jakož i vylepšit image podniku pro byznys partnery i zákazníky – spotřebitele.
V rámci ESG reportingu jsou podniky povinné tyto parametry a sociální jevy sledovat a relevantní informace a analýzy v reportech uvést. Mezi povinné indikátory patří například proces angažování a stížnostní mechanismy pro vlastní pracovníky, popis vlastních zaměstnanců (dle úvazku a vztahu, pohlaví a regionu), BOZP indikátory, platové rozdíly mezi ženami a muži a celkově závažné incidenty týkající se práce a lidských práv.
Význam sociálních faktorů pro podnikatelskou činnost
Finanční výkonnost společnosti může ovlivnit řada sociálních faktorů, které mohou způsobit krátkodobé, ale i dlouhodobé problémy. Proč tedy sledování sociálních faktorů nepodcenit?
Jak může společnost řídit své vztahy se zaměstnanci, společností, ve které působí, a politickým prostředím, je hlavní otázka, která se skrývá za písmenem „S“ v ESG. Tento sociální aspekt udržitelného investování je zásadní jak pro samotné zaměstnance společností, na které opatření v oblasti odměňování, BOZP a podobně přímo dopadá, tak na společnosti jako podnikatelské subjekty. Spokojení zaměstnanci a zákazníci jsou vždy nejlepší vizitkou, která hraje významnou roli při rozhodování investorů. Zaměření na tato témata tak může v konečném důsledku zvýšit zisky a současně s tím i společenskou odpovědnost podniku.
Autor: Mgr. Jakub Málek, Mgr. Kateřina Roučková a Ráchel Kouklíková, PEYTON legal advokátní kancelář
Ze světa členů