Firemní dětský koutek vs. dětská skupina: Rozhodující faktory pro firmu

Ze světa členů

11. 4. 2024

Baby Office se již jedenáct let věnuje podpoře komunitního života a zlepšování prostředí pro zaměstnance s dětmi ve firmách. Pomáhá firmám s prorodinnou politikou a nastavením rovnováhy mezi soukromým a pracovním životem. Statistiky dokazují, že se firmám vyplácí loajální zaměstnanci. Usnadnit rodičům návrat do práce pomůže hlídání dětí ve firmě.

„Kolem hlídání dětí ve firmě panuje stále mnoho neznámých. Z HR oddělení dostáváme často podobné praktické otázky kolem firemních koutků. Sepsali jsme proto odpovědi na čtyři nejčastější otázky a nabízíme konzultace na toto téma zdarma,“ říká o otázce prorodinné politiky projektová manažerka Pavlína Brandowská z Baby Office.

#1 Funguje firemní dětský koutek každý den?

Firmy mají nejčastěji zájem o provoz pevného dětského koutku na 3 dny v týdnu. Pokud s touto službou pro zaměstnance začínáte a nejste si jisti reálným zájmem, můžete začít na 1-2 dnech. Díky tomu se vám zájemci lépe koncentrují do těchto termínů. Po zkušební době a naplnění kapacity můžete počet dnů postupně prodlužovat, klidně až do celého týdne. Počítejte také s tím, že proces naplnění kapacity a návyku rodičů na službu je různý. Obvykle to trvá 6 až 12 měsíců.

#2 Jaká je kapacita firemního dětského koutku?

Kolik dětí se vejde do dětského koutku? A co na firemní příměstský tábor? Tato kapacita se odvíjí od velikosti prostor a věku dětí. U služby hlídání dětí s nepravidelnou docházkou není stanoveno žádné pravidlo, ale pro zajištění komfortu vychází z doporučení 4 m² na dítě. Pokud tedy budete chtít dětský koutek s kapacitou maximálně 10 dětí (docházejících ve stejnou dobu), potřebujete prostor o velikosti 40 m². To samé platí pro realizaci příměstských táborů ve firmě. Tyto výměry jsou standardní pro péči o děti starší 3 let, o které pečují 2 lektorky.

Ve firmách je často zájem o hlídání mladších dětí – když se totiž rodiče vracejí do práce na částečný úvazek, mají obvykle děti ve věku 1-2 let. Pro tyto děti nabízí ve firmách individuální hlídání, kdy se 1 lektorka věnuje 1 dítěti.

#3 Jak firmě prospívá dětský koutek s hlídáním?

Zaměstnavatelé se rozhodují o investici do této služby nejčastěji v případě, když řeší návrat rodičů, zejména maminek po rodičovské, zpět do zaměstnání. Firma tak podporuje slaďování rodinného a pracovního života a vždy se jim to vyplatí. Nejčastějším typem podpory bývá možnost pracovat na home office. Na to se pak dobře navazuje s využíváním firemního dětského koutku přímo v prostorách firmy. Co to firmě přináší?

  • Každý kvalifikovaný zaměstnanec, který se vrátí do zaměstnání dříve, znamená pro zaměstnavatele obrovskou úsporu nákladů.
  • Firma poskytuje benefit, kterým se odlišuje v konkurenci ostatních zaměstnavatelů, a může tak lépe zaujmout nové pracovníky.
  • Hlídání dětí ve firmě vytváří pozitivní klima na pracovišti a podporuje obraz společensky odpovědného zaměstnavatele.

#4 Jak probíhá adaptace dětí v dětském (firemním) koutku?

Z mnohaleté praxe Baby Office i osobních zkušeností maminek přistupuje k adaptaci dětí jako ke klíčovému kroku pro spokojenost na všech stranách – na straně dítěte, rodiče a tím pádem i zaměstnavatele – klienta. Pro adaptaci dává dostatek času, který je individuální, jsou trpěliví a směrem k rodičům komunikují. „Pokud se obáváte, zda vaše dítě zvládne pobyt v koutku samotném, přijděte na krátkou dobu i opakovaně. Přiveďte jej k nám třeba jen na hodinu a pokud bude zvládat pobyt dobře, domluvíme se na prodloužení. Každý zvládá nové prostředí jinak, takže někdo se adaptuje rychleji a někdo potřebuje více času. Jsme tu pro vás, abychom vám pomohli,” vysvětluje koordinátorka dětských koutků Baby Office Dita Lodinová.

Na konci adaptace pak často děti rodiče i překvapí, jak pobyt v koutku dobře zvládají. Těm pak odpadnou obavy a lépe se soustředí na svoji práci. Pokud stále váháte, který druh hlídání by pro vaši firmu byl ten nejlepší, po přečtení e-booku už vám bude vše jasné.

Rádi byste toho o firemním dětském koutku zjistili víc? Nebo přemýšlíte nad příměstským táborem? V Baby Office jsou pro vás k dispozici a rádi se zájemci vše detailně proberou.


Zdroj: Firemní dětský koutek vs. dětská skupina: Rozhodující faktory pro firmu. Baby Office. Blogový článek

Související

Celosvětová kampaň #EmbraceEquity rezonuje v Česku díky OPIM a platformě D&I Shapers

Přejít na článek

Equal Pay Day 2023: Rovné příležitosti pohání ekonomický růst, posilují demokracii a zvyšují wellbeing celé společnosti

Přejít na článek

Mezinárodní konference Equal Pay Day se letos v dubnu uskuteční již po patnácté

Přejít na článek