Klimatická mozaika: Budování silnější firemní kultury v oblasti udržitelnosti

Ze světa členů

21. 8. 2023

Jak vybudovat povědomí o klimatické změně založené na datech a vzbudit v zaměstnancích přirozený zájem? To je cíl nejednoho manažera ESG a nejinak tomu bylo ve společnosti ComAp. Česká firma s globální působností vyrábí řídicí systémy pro nezávislé a záložní zdroje energie, proto se jí přechod na obnovitelné zdroje a energetická transformace dotýkají zásadně na všech úrovních. K úspěšné transformaci firmy je však zapotřebí nejen množství inovací v oblasti produktů a služeb, ale i sladění zaměstnanců na společné vizi. A k tomu může významných způsobem přispět série workshopů Klimatické mozaiky.

Klimatickou mozaiku, anglicky Climate Fresk, jako zábavnou a srozumitelnou hru založenou na datech mezinárodní panelu ICCC vymyslel v roce 2015 Cédric Ringenbach. Původně jako workshop pro své vysokoškolské studenty, od roku 2018 už jako neziskovou organizaci, která za dobu své existence proškolila víc jak 1 milion lidí ve více než 40 zemích. Organizace působí i v Česku a má zde kolem 90 proškolených facilitátorů, kteří vedou workshopy ve školách či firmách.

Jedním z facilitátorů Klimatické mozaiky je dlouhodobě i Alizée Dobois, CSR Manažerka v ComApu. Mezi jejími cíli je i zvýšit povědomí o klimatické změně mezi zaměstnanci, a tím pádem vysvětlit důležitost firemní vize. Ta se chce stát lídrem v oblasti chytrého řízení energie a pomáhat tak svým zákazníkům v energetické transformaci. ComAp vzal vzdělávání od základů a rozhodl se proškolit celý management, tedy 80 lidí z celého světa.

Klimatická freska krok za krokem

Workshop se uskutečnil naživo v Praze. Celkem 80 lidí se rozdělilo do pěti skupin a každá měla svého facilitátora. První částí workshopu byla kreativní vzdělávací hra. Na stole se vyloží 42 karet s informacemi o změně klimatu, účastníci si je mají prohlédnout, prodiskutovat a pak je seřadit podle vztahu příčiny a následku. „Na začátku, když jsou všechny karty na stole, si člověk může připadat jako uprostřed chaosu. Ale jakmile mezi sebou začne skupina diskutovat a propojovat karty, celý obraz se pomalu začíná skládat dohromady,“ vysvětluje Alizée. „Výsledkem je mozaika, která účastníkům pomáhá pochopit, co všechno stojí za změnou klimatu, a jak každá činnost navazuje na další a ovlivňuje ekosystémy,“ dodává Alizée.

V další části semináře se reflektuje, co se účastníci dozvěděli během sestavování mozaiky Jde o kreativní část, během které ze sebe člověk může dostat často tíživý pocit, který se dostaví. A jako poslední přichází brainstorming k tomu, co firma jako celek může udělat a změnit, aby snížila svou uhlíkovou stopu a urychlila energetickou transformaci.

„Chtěli jsme, aby naši top manažeři navrhli inovativní řešení, která nás posunou v udržitelnosti. Objevily se nápady rychle a snadno realizovatelné a pak i ty komplexnější. Celkově to byla skvělá příležitost se zastavit a zamyslet se,“ říká Barbora Vajnarová, manažerka Marketingové komunikace ComApu, která má pod sebou i agendu ESG. „Některé nápady se týkaly ekologičtějších kanceláří a jak více využívat obnovitelné zdroje energie během každodenního provozu firmy. Další počítaly například se snížením služebních cest nebo se zamýšleli nad naší výrobou a dodavatelským řetězcem,” doplňuje Barbora.

Co bude dál?

V ComApu běžně probíhají diskuze na téma udržitelnějšího chodu společnosti. Pro mnohé to byla inspirace, kterou by rádi představili svým přátelům či rodině. Jiní mají chuť pokračovat v Klimatické fresce ve svém regionu, se svým týmem nebo dokonce jako podklad pro teambuilding se zákazníky.

A v plánu jsou další semináře Klimatické mozaiky, tentokrát otevřené pro všechny zaměstnance ComApu. „Dosažení uhlíkové neutrality vyžaduje společné úsilí a tak chceme zajistit, abychom měli odpovídající znalosti a dovednosti a mohli se tak k cíli přibližovat spolu s našimi partnery i zákazníky,“ doplňuje Frederic Deman, generální ředitel ComApu.


Zdroj: Klimatická mozaika: Budování silnější firemní kultury v oblasti udržitelnosti. ComAp. Blogový článek

Související

Chcete začít podnikat? Přihlaste se do 2. ročníku Akademie pro začínající podnikatelky právě teď

Přejít na článek