Největší e-commerce průzkum na světě E-shopper Barometer: Češi obsadili druhou příčku ve výdejních místech – pravidelně sem objednává polovina lidí

Ze světa členů

12. 4. 2023

Nejvíce nakupujeme módu a produkty pro zdraví a krásu, lišíme se v pocitech z online nakupování.

Geopost (dříve DPDgroup) na základě svého každoročního průzkumu E-shopper Barometer analyzoval nákupní chování zákazníků napříč Evropou. Průzkum ukázal, že vyzvedávání balíčků mimo domov se stává v Česku skutečným fenoménem podobně jako tomu je již dlouhodobě v případě dobírky. Na výdejní místa si nechává doručovat 49 % lidí, oblíbenost stoupá i u samoobslužných boxů, které využívá 26 % a u prodejce si zboží vyzvedává 21 % českých zákazníků. Již během pandemie jsme se naučili objednávat online léky a tento trend nadále přetrvává, v roce 2022 jsme jich nakoupili o 11 % více, než ostatní evropští eshoppeři, rozdíly panují i v jiných kategoriích. Lišíme se také v pocitech, které v nás online nakupování vzbuzuje.

I když v celé Evropě zájem o doručení domů mírně klesá a to hlavně z důvodu rozšiřující se nabídky možností, kam lze balíček doručit, průměr se drží stále vysoko na 78 %. V Česku tento způsob zaznamenal loni pokles na 71 % (-6 %) zejména ve prospěch samoobslužných boxů (+ 5 %), kam si objednává balíčky 26 % lidí. Klasická výdejní místa se těší vysoké oblibě dlouhodobě a drží se na 49 %, zatímco evropský průměr je v tomto porovnání výrazně nižší: pouze 20 %. Na prvním místě jsou Francouzi, s 56 %. U prodejce v kamenné prodejně si balíček vyzvedává 21 % lidí, stejný způsob využívá v průměru jen 10 % Evropanů. Celých 69 % českých zákazníků pak obvykle využívá více než jedno místo pro doručení (místa libovolně střídá), ve zbytku Evropy je průměr opět výrazně nižší a to 48 %.

Kategorie zboží

V kategoriích nejvíce nakupovaného zboží u nás vede standardně móda spolu se zdravím a krásou (shodně 50 %, evr. průměr 59 %). Zajímavé je zde srovnání se Slovenskem, kde se móda nakupuje mnohem více, než u nás (69 %) a naopak zboží pro volný čas mnohem méně: V Česku 45 %, Slovensko zaostává ještě o 5 % za evropským průměrem (37 %).

Následuje obuv (47 %, evr. průměr 49 %) a léky 45 %, (evr. průměr 34 %). Knihy si u nás nakoupí online pouze 38 % lidí (stejně jako v roce 2021), zatímco v jiných zemích je to 43 % (pokles o 2 %). Kategorie hightech a elektronika poklesla oproti roku 2021 o 1 % na 26 % (evr. průměr 29 %). Hračky objednává online 32 % českých zákazníků, evropský průměr je 29 %. Menší kusy nábytku a dekorace do bytu nakupujeme pak zcela stejně, jako ostatní evropští respondenti (31 %).

Pocity při nakupování

Zajímavé rozdíly panují také v samotných pocitech z online nakupování, zatímco čeští respondenti jsou si jisti, že na internetu mohou nakoupit téměř všechno zboží (62 %), stejný názor zastává pouze 55 % ostatních Evropanů. Pouze 61 % Čechů je pak přesvědčeno, že online nakupování je mnohem méně stresující, než to v kamenném obchodě narozdíl od evropského průměru (66 %). Čeští zákazníci se staví také více skepticky k ušetření času – tento efekt přisuzuje nákupům na internetu 72 %, evropský průměr činí 77 %.


Zdroj: Největší e-commerce průzkum na světě E-shopper Barometer: Češi obsadili druhou příčku ve výdejních místech – pravidelně sem objednává polovina lidí. DPD. Tisková zpráva

Související

Nový pohled na snižování rizik ve firmách: přispět může nejen compliance, ale i udržitelnost

Přejít na článek