Největší e-commerce průzkum na světě E-shopper Barometer: Češi obsadili druhou příčku ve výdejních místech – pravidelně sem objednává polovina lidí

Ze světa členů

12. 4. 2023

Nejvíce nakupujeme módu a produkty pro zdraví a krásu, lišíme se v pocitech z online nakupování.

Geopost (dříve DPDgroup) na základě svého každoročního průzkumu E-shopper Barometer analyzoval nákupní chování zákazníků napříč Evropou. Průzkum ukázal, že vyzvedávání balíčků mimo domov se stává v Česku skutečným fenoménem podobně jako tomu je již dlouhodobě v případě dobírky. Na výdejní místa si nechává doručovat 49 % lidí, oblíbenost stoupá i u samoobslužných boxů, které využívá 26 % a u prodejce si zboží vyzvedává 21 % českých zákazníků. Již během pandemie jsme se naučili objednávat online léky a tento trend nadále přetrvává, v roce 2022 jsme jich nakoupili o 11 % více, než ostatní evropští eshoppeři, rozdíly panují i v jiných kategoriích. Lišíme se také v pocitech, které v nás online nakupování vzbuzuje.

I když v celé Evropě zájem o doručení domů mírně klesá a to hlavně z důvodu rozšiřující se nabídky možností, kam lze balíček doručit, průměr se drží stále vysoko na 78 %. V Česku tento způsob zaznamenal loni pokles na 71 % (-6 %) zejména ve prospěch samoobslužných boxů (+ 5 %), kam si objednává balíčky 26 % lidí. Klasická výdejní místa se těší vysoké oblibě dlouhodobě a drží se na 49 %, zatímco evropský průměr je v tomto porovnání výrazně nižší: pouze 20 %. Na prvním místě jsou Francouzi, s 56 %. U prodejce v kamenné prodejně si balíček vyzvedává 21 % lidí, stejný způsob využívá v průměru jen 10 % Evropanů. Celých 69 % českých zákazníků pak obvykle využívá více než jedno místo pro doručení (místa libovolně střídá), ve zbytku Evropy je průměr opět výrazně nižší a to 48 %.

Kategorie zboží

V kategoriích nejvíce nakupovaného zboží u nás vede standardně móda spolu se zdravím a krásou (shodně 50 %, evr. průměr 59 %). Zajímavé je zde srovnání se Slovenskem, kde se móda nakupuje mnohem více, než u nás (69 %) a naopak zboží pro volný čas mnohem méně: V Česku 45 %, Slovensko zaostává ještě o 5 % za evropským průměrem (37 %).

Následuje obuv (47 %, evr. průměr 49 %) a léky 45 %, (evr. průměr 34 %). Knihy si u nás nakoupí online pouze 38 % lidí (stejně jako v roce 2021), zatímco v jiných zemích je to 43 % (pokles o 2 %). Kategorie hightech a elektronika poklesla oproti roku 2021 o 1 % na 26 % (evr. průměr 29 %). Hračky objednává online 32 % českých zákazníků, evropský průměr je 29 %. Menší kusy nábytku a dekorace do bytu nakupujeme pak zcela stejně, jako ostatní evropští respondenti (31 %).

Pocity při nakupování

Zajímavé rozdíly panují také v samotných pocitech z online nakupování, zatímco čeští respondenti jsou si jisti, že na internetu mohou nakoupit téměř všechno zboží (62 %), stejný názor zastává pouze 55 % ostatních Evropanů. Pouze 61 % Čechů je pak přesvědčeno, že online nakupování je mnohem méně stresující, než to v kamenném obchodě narozdíl od evropského průměru (66 %). Čeští zákazníci se staví také více skepticky k ušetření času – tento efekt přisuzuje nákupům na internetu 72 %, evropský průměr činí 77 %.


Zdroj: Největší e-commerce průzkum na světě E-shopper Barometer: Češi obsadili druhou příčku ve výdejních místech – pravidelně sem objednává polovina lidí. DPD. Tisková zpráva

Související

Přijměte Květnovou výzvu Do práce na kole, pěšky či poklusem už teď

Přejít na článek

Jak udržitelně restartovat Česko? Druhý ročník konference Bold Future ukáže nezbytné kroky

Přejít na článek

Budou jejich hlasy vyslyšeny? Proběhl druhý ročník Global Goals Summitu

Přejít na článek