Pandemie a válka akcelerovaly digitalizaci dobrovolnictví

8. 7. 2022

Krizová situace v nemocnicích během pandemie na přelomu roku a příchod ukrajinských válečných uprchlíků urychlil transformaci dobrovolnictví v ČR. Potřebný nástroj k řešení krizových situací poskytuje digitální neziskový startup Vlna pomoci. Během prvního roku existence ji k efektivní koordinaci dobrovolníků využívají desítky organizací včetně Českého červeného kříže, Armády spásy a Charity ČR. Zájem o dobrovolnictví rapidně stoupá a napříč systémem Vlna pomoci eviduje již přes 25 000 dobrovolníků, další se přidávají. Vzhledem k velkému zájmu v ČR i zahraničí plánuje ještě v tomto roce platformu rozšířit i do dalších zemí.

Vlna pomoci vznikla v květnu 2021 s cílem zjednodušit dobrovolnictví, zatraktivnit ho pro širokou veřejnost a připravit pro případné krize. Události posledního roku akcelerovaly rozvoj a zapojení projektu. „Reakce na krizovou situaci musí být rychlá, bez toho to nedává smysl. Pražský systém pomoci v centru pro ukrajinské uprchlíky jsme spustili do 24 hodin, obratem o platformu projevil zájem Středočeský kraj a během dvou dnů jsme tak nasazovali Vlnu pro další tři krajská města. Mezitím se za 48 hodin v Praze zapojilo už přes 2000 dobrovolníků. Výsledky jsou vidět hned,“ upřesňuje za Vlnu pomoci David Suslík. Jen v pražském KACPU Vlna pomoci registrovala téměř 12 000 dobrovolníků, kteří odpracovali od března bezmála 180 tisíc hodin, což je přes 20 let dobrovolnické práce v hodnotě téměř 40 milionů korun.*

Celkově pražské KACPU odbavilo pomoc pro více než 90 000 uprchlíků z válkou postižené Ukrajiny. Digitální řešení nahradilo desítky koordinátorů, místo složitého vytváření call centra byl obratem vytvořen online systém, díky němuž bylo možné organizovat nebývalé množství dobrovolníků. „Bez nadsázky mohu říct, že bez nezištné a okamžité pomoci dobrovolníků bychom metropolitní asistenční centrum vůbec nemohli provozovat. Naopak bychom ho mohli rovnou zavřít,“ uvedl primátor Zdeněk Hřib.

Po roce fungování eviduje aplikace Vlny pomoci napříč platformami přes 25 tisíc dobrovolníků a nic nebrání dalšímu růstu. Pozitivní zpětná vazba, opakovaná aktivita dobrovolníků a zvýšená efektivita neziskových organizací motivuje další organizace k zapojení. „Pomoc Červeného kříže je nemyslitelná bez zapojení velkého množství dobrovolníků. Díky Vlně pomoci a systému Sinch můžeme již rok daleko efektivněji koordinovat pomoc tisíců z nich a zároveň přehledně nabízet zájemcům o dobrovolnictví zapojení tam, kde je právě třeba. Komunikace s dobrovolníky je tak nesrovnatelně jednodušší a o jejich zapojení máme lepší celkový přehled,“ hodnotí prezident ČČK Marek Jukl.

Nově se do digitalizace zapojuje Charita ČR a od dubna je platforma aktivní i za hranicemi. Vlna pomoci tak s uprchlíky aktivně pomáhá na Slovensku a probíhá jednání o rozšíření do dalších zemí v regionu. „Rychlá reakce na aktuální krize a nebývalá míra efektivity oslovuje další organizace i v zahraničí, kde v současnosti hledáme partnera pro technologický vývoj,“ doplňuje David Suslík.

Dobrovolnictví nejsou jen čísla, ale především touha pomoci ostatním, lidské příběhy a osudy, které se propojují a motivují ostatní. „Digitální platforma nám dává zajímavé informace o dobrovolnících, jsme v kontaktu s nejstarším 86letým tlumočníkem nebo nejaktivnější dobrovolnicí, učitelkou, která během dvou měsíců odpracovala po nocích téměř 300 dobrovolnických hodin. Obdivuhodný zájem dobrovolníků a skvělá zpětná vazba nám dávají motivaci projekt dál rozvíjet,” uzavírá Matěj Štěpán, spoluautor projektu.

Dobrovolníci, kteří mají zájem pomáhat, se mohou registrovat na webu Vlny pomoci, který funguje podobně jako Booking.com. Místo ubytování zde zájemci najdou možnosti zapojení na více místech v Česku i na Slovensku. Online si pak vyberou z aktuálních nabídek Českého červeného kříže, Charity ČR, Asistence, humanitární pomoci Středočeského kraje nebo třeba Armády Spásy na Karlovarsku či Ostravsku. Po registraci se zájemcům naskytnou přehledné informace o činnostech a mohou se hlásit přímo na konkrétní časy, které jim vyhovují, a to i opakovaně.

*Celkem 179 936 hodin, což je 20 let 6 měsíců, 11 dní a 8 hodin v hodnotě 39 266 907 korun – dle aplikace Dobrometr.

Statistiky: Vlna pomoci a uprchlická krize v Praze:

  • 24 hodin – doba spuštění od prvního zájmu KACPU
  • 11 842 registrovaných dobrovolníků
  • Nejvíce registrovaných 1192 za den
  • Za 48 hodin od spuštění registrovány téměř 2000 dobrovolníků
  • 32 746 vypsaných pracovních pozic
  • Odpracováno 179 936 hodin
  • Denně odbaveno až 565 dobrovolnických pozic
  • Prokazatelná pozitivní zpětná vazba dobrovolníků 97 %
  • Celkem 1809 tlumočníků (profesionální i amatérští)

Demografie dobrovolnictví:

  • Průměrný věk 35,6 let
  • 70 % žen, 30 % mužů
  • Nejstarší tlumočník je ročník 1936

Zdroj: Pandemie a válka akcelerovaly digitalizaci dobrovolnictví. Vlna pomoci. Tisková zpráva. 22. 6. 2022.

Související

Do konce desetiletí se chce ČEZ posunout v hodnocení udržitelnosti mezi 20 % nejlepších energetik

Přejít na článek

Frank Bold vydal e-book o udržitelném stavitelství. Chce inspirovat k řešení environmentální krize

Přejít na článek