Skutečně zdravá škola a společnost Lidl podpoří dalších šest jedlých školních zahrad

Ze světa členů

25. 5. 2023

Druhý ročník grantové výzvy na výstavbu jedlých školních zahrad má své vítěze. Společnost Lidl společně s programem Skutečně zdravá škola odstartovala tuto spolupráci v březnu loňského roku. Hlavním cílem této spolupráce je podpora kultury zdravého a udržitelného stravování ve školách. V rámci dosavadní spolupráce již vzniklo šest nových školních zahrad z minulé výzvy a dalších šest škol a školek obdrží finanční prostředky na výstavbu jedlých školních zahrad v roce 2023 prostřednictvím této grantové výzvy.

Do druhého ročníku grantové výzvy na vybudování jedlých zahrad přihlásilo své projekty 25 škol zapojených v programu Po důkladném hodnocení zástupci programu Skutečně zdravá škola a společnosti Lidl vybrali šest škol, které budou mít možnost zrealizovat své sny. Těmto školám je přidělena finanční podpora ve výši 100 000 Kč na vybudování jedlé zahrady a zároveň budou mít možnost profesionálního metodického vedení při procesu jejího vytváření.

Byla pro nás radost pročítat žádosti všech škol a zároveň nám bylo líto, že jich musíme vybrat jen šest. Žádosti totiž obsahovaly spousty skvělých nápadů a inovativních přístupů, byly perfektně připraveny a čišelo z nich neutuchající nadšení. Už se velmi těšíme na všechny realizace a jsme rádi, že jsme součástí projektu, který stejně jako my podporuje ve stravování principy čerstvosti, regionality a udržitelnosti a učí to děti již od útlého věku,“ uvádí vedoucí firemní komunikace společnosti Lidl Tomáš Myler.

Z jedlé školní zahrady budou mít už v následujícím roce radost děti v těchto školách a školkách:

Waldorfská škola Brno, Mateřská škola Dobroměřice, Základní škola a Mateřská škola, Višňové, Mateřská škola Mánesova Kroměříž, Základní škola a mateřská škola obce Zbyslavice, Základní škola a Mateřská škola Nové Veselí.

Druhý ročník výzvy potvrdil, že značný zájem o budování jedlých školních zahrad, který jsme zaznamenali v prvním ročníku, nebyl jen náhodou. Letos předložilo své projekty ještě více škol než v minulém roce, a to nás nesmírně těší. Všechny žádosti byly vysoce kvalitní, což poukazuje na to, že vzdělávání na školních zahradách je stále aktuální a důležité téma. Rádi bychom podpořili všechny školy, ale bohužel to není možné. Provedení výběru bylo opravdu náročné,“ říká Tom Václavík, ředitel programu Skutečně zdravá škola.

Vítězné projekty se zaměřují na různé aspekty jedlých zahrad a využití venkovních prostor. Některé školy využijí finanční podporu k založení či rozšíření ovocných a bylinkových zahrad, vybudování venkovních interaktivních učeben, či na instalaci inovativního zavlažování. Některé projekty se zaměří na propojování generací prostřednictvím zahradničení, do kterého zapojí děti společně s obyvateli blízkého domova seniorů. Jiná škola zase bude usilovat o vytvoření vhodného prostředí pro včely a zapojení školní zahrady do výuky tak, aby naučila děti vztahům mezi půdou, rostlinami a živočichy.

O grantové výzvě Jedlé školní zahrady

Grantovou výzvu realizují společně spolek Skutečně zdravá škola a společnost Lidl. Cílem spolupráce je podpora kultury zdravého a udržitelného stravování ve školách. Do druhého ročníku grantové výzvy na vybudování jedlých zahrad přihlásilo v roce 2023 své projekty 25 škol zapojených v programu Skutečně zdravá škola. Zástupci programu Skutečně zdravá škola a společnosti Lidl vybrali celkem šest škol, z nichž každá získala 100 000 Kč na realizaci jedlé zahrady a zároveň metodickou podporu při jejím budování. Z nové jedlé školní zahrady se již těší vítězové prvního ročníku výzvy v Mateřské škole Řestoky, v Základní a mateřské škole Dětenice, ve Fakultní základní škole Otakara Chlupa v Praze 13, Mateřské škole 28. října Turnov, Mateřské škole Palováček v Šenově u Nového Jičína, a v Základní a Mateřské škole Ludgeřovice.


Zdroj: Skutečně zdravá škola a společnost Lidl podpoří dalších šest jedlých školních zahrad. Skutečně zdravá škola. Tisková zpráva

Související

Loono bojuje za zdravé plíce. Zaměřuje se na nový screening i problematiku kouření

Přejít na článek

Čisté energie a mír: Veřejnost se od vzdělávání přesunuje k jiným prioritám udržitelného rozvoje

Přejít na článek