Spolu s IKEA můžete změnit svět přímo z vaší kuchyně

19. 6. 2020

Důsledky klimatických změn a současného životního stylu už dávno pociťujeme i na vlastní kůži. Až 60 % zákazníků IKEA v České republice, Maďarsku a na Slovensku se domnívá, že naše děti zdědí planetu v horším stavu, než v jakém jsme ji zdědili my. Trápí nás přetrvávající sucho, špatný vzduch ve městech či velké množství odpadu, který každý den produkujeme. Každý z nás přitom může pro lepší budoucnost udělat alespoň něco. IKEA znovu přichází se svou aplikací IKEA Better Living a vyzývá Čechy, aby se zapojili do výzvy a vyzkoušeli si doma udržitelnější způsob života.

Až 87 % Čechů si podle studie IKEA uvědomuje vliv lidských aktivit na změny klimatu, přičemž jen 17 % z nás vyvíjí velké úsilí pro zlepšení situace. O tom, že pro nás tento globální problém představuje důležité téma, o kterém bychom měli víc diskutovat, svědčí i fakt, že 62 % Čechů se klimatických změn obává. IKEA se proto už dlouhodobě snaží poukazovat na řadu jednoduchých způsobů, jak můžeme náš dopad na životní prostředí snížit.

Zapojte se do výzvy a žijte udržitelněji

IKEA chce i letos v rámci kampaně „Lepší svět začíná doma“ motivovat Čechy k malým změnám v chování, které mají velký vliv na životní prostředí. Součástí této kampaně je i výzva v mobilní aplikaci IKEA Better Living, která začíná 22. června. Stažením a používáním aplikace uživatel získá tipy na udržitelnější domácnost a za každou splněnou aktivitu obdrží na své konto body. Výzva bude trvat 10 dní a na jejím konci 30 nejlepších uživatelů získá speciální ceny – dárkové karty IKEA v hodnotě až 10 000 Kč. Se začátkem nové výzvy se IKEA tentokrát zaměřuje na oblast plýtvání potravinami.

„Z průzkumů víme, že většina lidí Česku by chtěla žít udržitelněji, neplýtvat zbytečně, nevyhazovat tolik jídla a obecně snížit produkci odpadu. Vidí ale spoustu překážek. Ve snaze o zlepšení situace se cítí osamoceni, nevědí, co mají změnit, nebo prostě nechtějí obětovat své pohodlí. V rámci naší kampaně chceme lidi inspirovat k tomu, že opravdu i malé změny mohou mít velký dopad, že to není to nic složitého. Aplikace jim poskytne určitý návod. Něco budou běžné věci, které lidé už dělají, jiné úkoly je inspirují k tomu dělat věci jinak,“ říká Vladimír Víšek, manažer IKEA pro udržitelnost.

Malé kroky, velké změny

Naší planetě dnes můžeme pomáhat i z pohodlí domova, například přímo z kuchyně. Podle Organizace OSN pro výživu a zemědělství se třetina všeho vyprodukovaného jídla na světě vyhodí nebo znehodnotí. Pokud by byly tyto potraviny zachráněny, nasytily by se jimi asi tři miliardy lidí. V Evropě připadá na jednoho člověka 96 až 115 kg vyhozeného jídla za rok.

„V Česku provedla poslední měření potravinového odpadu Mendelova univerzita, která mapovala situaci v Brně. Nejvíce potravin skončí v popelnicích na tamních sídlištích. Ročně připadá na jednoho obyvatele 33 kg vyhozených potravin – to je zhruba 30 pecnů chleba. Mimo sídliště je situace o něco lepší. Ve vilových čtvrtích vyhodí jeden člověk v průměru 20 kg a na venkově 21 kg potravin ročně. Zbytky zeleniny zde častěji kompostují nebo jimi krmí zvířata,“ říká Anna Strejcová, ředitelka inciativy Zachraň jídlo, která s IKEA na kampani „Lepší svět začíná doma“ spolupracuje.

Hlavními příčinami plýtvání jídlem v domácnostech je nedostatečné plánování při nakupování potravin, jejich nesprávné skladování a chybějící inspirace při vaření.

„Lidé například často nerozlišují mezi datem spotřeby a datem minimální trvanlivosti. Datum spotřeby označované jako „Spotřebujte do“ určuje, do kdy je daná potravina vhodná ke konzumaci. Používá se hlavně u čerstvých potravin, jako je maso, sýry, jogurty, čerstvé ryby, případně pomazánky a saláty. Po tomto datu potraviny už většinou nejsou vhodné ke konzumaci a mohou ohrozit naše zdraví. ,,Datum minimální trvanlivosti“ označuje přibližné datum, do kterého si potravina uchová svou předpokládanou kvalitu. Používá se u potravin, které vydrží déle, tedy mouka, rýže, těstoviny, trvanlivé mléko, nebo konzervy. Na rozdíl od data spotřeby je konzumace potravin i týdny a měsíce po tomto datu stále bezpečná,“ vysvětluje Anna Strejcová.

Lepší budoucnost na dosah

IKEA už dlouhodobě pomáhá více než miliardě lidí k lepšímu každodennímu životu na naší planetě. Vyvíjí a navrhuje produkty, při jejichž výrobě se využívají udržitelné, recyklované nebo recyklovatelné materiály. Společnost IKEA se soustředí i na oblast potravin. V posledních letech uvedla na trh například vegetariánský hotdog, který má ve srovnání s tím klasickým o 85 % nižší uhlíkovou stopu, či veganskou zmrzlinu. Už v létě IKEA plánuje zahájit v České republice, Maďarsku a na Slovensku prodej kuliček vyrobených na rostlinné bázi. Strukturou a chutí budou velmi podobné jejich klasické verzi z masa, ale jejich ingredience budou mít výrazně nižší uhlíkovou stopu.


Zdroj: Tisková zpráva IKEA Česká republika, 16. 6. 2020.

Související

Regenerační zemědělství může přispět k odvrácení změny klimatu

Přejít na článek

Neučíme ekologii kecáním. Život v přírodě je těžký, ale rozvíjí

Přejít na článek

Coca-Cola HBC zahájila spolupráci s REkrabičkou, chce tak snížit produkci odpadu

Přejít na článek