V Křeseticích padaly odvážné otázky, děti se proměnily v novináře

26. 5. 2021

„A paní hejtmanko, jakou změnu jste udělala?“ „Co si myslíte o stavbě rychlodráhy?“ „Chcete zlepšit recyklaci plastů?“ „Jaký názor máte na YouTube?“ „Styděla jste se poprvé před kamerou?“ Školní tělocvičnou padaly odvážné otázky. Z dětí se stali novináři, kteří se předháněli o slovo. Speciální tiskovou konferenci s hejtmankou Středočeského kraje Petrou Peckovou nadační fond Eduzměna uspořádal v Základní škole Křesetice právě proto, aby byl jejich hlas slyšet.

Děti reagovaly velmi spontánně. Čtvrťák Fabián dokonce zaskočil hejtmanku svými znalostmi o recyklaci plastů. „Bylo vidět, že to neměl připravené. Když jsem se ho zeptala na jeho názor, byl naprosto relevantní. Z tohoto budu žít celý další týden,“ řekla Petra Pecková.

Role se pak obrátily a po vzoru severských států, kde už s dětmi mluvili premiérky i ministři, dostali žáci křesetické školy příležitost říct svůj názor. Hejtmanka a radní pro školství Milan Vácha se jich ptali, jak přežili lockdown a co bylo pro ně nejhorší. „Už mě z online výuky bolela hlava, nedokázala jsem se dívat do obrazovky, tak jsem se musela dívat z okna,“ přiznala jedenáctiletá Berta. Její spolužačka si naopak lockdown užívala: „Mohla jsem být více s rodinou.“

Čtvrťačka Berta na tiskové konferenci také otevřeně pojmenovala, proč se jí nelíbí známkování. Během covidu jí vyhovovalo, že místo známek dostávala od paní učitelky slovní hodnocení: „Známky mě nebaví. Je to pro mě jen číslo. Písemné hodnocení se mi líbí víc, je to mnohem lepší, když mě někdo hodnotí ve větách než jen číslem,“ řekla Berta.

Byla jsem ráda, že jsem řekla, že se mi víc líbí slovní hodnocení než známkování. Doma si o tom povídám s mamkou, ale nikdy jsem se o tom nebavila s někým, kdo by to mohl změnit,“ dodala Berta po skončení konference.

Bylo krásné vidět, jak jsou děti autentické, nebojí se ptát a odpovídat. Často neslyšíme hlas dětí a nejsme zvyklí se jich ani ptát. Přitom je to důležitá výbava do života, aby věděly, že se mohou zajímat o to, co se kolem nich děje,“ řekla manažerka Eduzměny na Kutnohorsku Kamila Drtilová. Podle ní se zde projevilo i to, že škola s dětmi pracuje jinak, v souladu s tím, o co usiluje i Eduzměna: žáky vede k tomu, aby byli aktivní, uměli se zamyslet nad tím, co a proč se učí a ve škole se cítili dobře. Dětem velmi prospěla i předchozí příprava s bývalou paní starostkou, kde si mohli interview vyzkoušet.

Pilotní projekt Eduzměny na Kutnohorsku odstartoval loni na jaře a od té doby společně s partnery v regionu mění tamní vzdělávání k lepšímu, protože sní o tom, aby na konci jejich snažení mohly stejné nadšení, odvahu a nebojácnost sdílet všechny děti v Česku.


Zdroj: V Křeseticích padaly odvážné otázky, děti se proměnily v novináře, Nadační fond Eduzměna. Dostupné ZDE.

Související

7 z 10 Čechů považuje současný vzdělávací systém za nedostatečný. Pandemie prohloubila zájem o vzdělávání

Přejít na článek

Soutěž Stejná šance – zaměstnavatel roku 2020 zná své vítěze

Přejít na článek