
Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání
20. 7. 2022
Misí Biopekárny Zemanka je udržitelný přístup k podnikání, podpora lokálních bio farmářů, péče o zaměstnance a dobré vztahy s odběrateli a dodavateli. Hlavní vizí je poté upéct ty nejkvalitnější sušenky a krekry v BIO kvalitě. Dost aktivně do podnikání také zařazuje cirkulární ekonomiku a postupně tak vznikají cirkulární produkty. I zde ovšem nezapomínají na důležité aspekty. Jaké to jsou?
Co jsou to vlastně cirkulární produkty
Mezi tyto produkty se řadí sušenky a krekry, jejichž hlavní složka je nevyužitá surovina z jiné potravinářské výroby. V potravinářství se totiž velice často setkáme s tím, že potravina, která již nemá viditelné využití, končí jako odpad. Když se na to ale podíváme z jiného úhlu pohledu, tak zjistíme, že častokrát jsou tyto suroviny stále plné živin a vitamínů. V Biopekárně Zemance proto spojili síly s partnery a dali těmto surovinám, které by se musely zlikvidovat, novou podobu.
Se společností UGO došli k názoru, že dužina, která zbyde po odšťavnění červené řepy, mrkve nebo jablek, se dá stále využívat. Je to totiž pořád ta samá řepa, mrkev a jablko, pouze z nich vylisovali vodu. Doma bychom zbytky z odšťavňovače využili například do jogurtu. Proč by tedy nešlo zužitkovat dužinu i v krekrech? Po této úvaze vznikly sušenky s dužinou z jablek a krekry s dužinou z mrkve a červené řepy. S Plzeňským Prazdrojem dali nový život pivovarskému mlátu, které zbyde po uvaření piva. A s IKEA, Mamacoffee a Costa Coffee vytvořili výborné kávové sušenky z kávové sedliny.
Úspora až 88 kg kávy
Velké snížení spotřeby je vidět u kávy. Kávové sušenky vyrábí dlouhodobě, vždy pro ně však využívali čerstvě namletou kávu. Kávová sedlina však v kavárnách často končí jako odpad, ale má cirkulární potenciál. Vymysleli proto odběr sedliny a využili ji pro vznik cirkulárních kávových sušenek. Následně pokračovaly projekty s Mamacoffee a nejnovější spolupráce s Costa Coffee. Všem proto Zemanka doporučuje – dejte ve svém podnikání cirkulární ekonomice šanci. Přinese vám spoustu skvělých příležitostí i nových produktů a partnerů. A vždy se příležitost jejího využití najde.
Co pekárně cirkulární ekonomika přinesla
Důležitý je výběr dodavatelů
Cirkulární projekty jsou krásné. Když se povedou, udělají obrovskou radost všem, kdo se na nich podílel a i zákazníkům. Jako u každého projektu je ale v začátku důležité dávat si pozor na několik zásadních věcí.
1. Nepodceňujte výběr partnera
Kávy se pije nejen v České republice hodně. Ne každá sedlina je ale vhodná pro cirkulární zpracování. Partner musí dokázat nastavit a dohlížet na proces zpracování. Je dobré proto vybírat kavárenské řetězce a další gastro provozovny, protože v nich pracuje dobře vyškolený personál, který sedlinu dokáže ošetřit a uskladnit tak, aby se nezkazila, než se dostane do Zemanky. Například lidé z kancelářských provozů nedokázali splnit hygienické podmínky, které gastro splňuje bezproblémově.
2. Hledejte hodnotové průniky
Lokálních i nadnárodních kavárenských řetězců je nejen v České republice mnoho. I tento výběr má ale určitá kritéria. Pekárna kladla velký důraz na to, aby daná firma dělala něco pro udržitelnost. Vždy když totiž v podnikání chcete s někým spolupracovat, musíte mít stejné či podobné smýšlení, aby výsledek stál za to. Na to bohužel spoustu podniků zapomíná a udržitelné smýšlení neaplikuje do celého výrobního řetězce.
3. Neostýchejte se požádat o radu
Cirkulární projekty jsou v Česku stále tak trochu pionýři. Mnoho věcí zatím není například legislativně podchyceno. Existují však byznysové soutěže, do kterých můžete svůj cirkulární projekt přihlásit a získat financování. Pekárna sama se radila například s Cyrkl ohledně legislativy při odběru suroviny z výroby partnerů, aby z nich ani administrativně nevznikl odpad. Když přišli s nápadem postavit novou budovu pekárny, konzultovali projekt stavby s architekty ze studia crea-tura a cirkulární využití stavebních materiálů s CIRA Advisory. Se strategií udržitelnosti zase pomáhali partneři z Fair Venture.
Zdroj: Cirkulární ekonomika v potravinářství – na co nezapomínat? Biopekárna Zemanka. 15. 6. 2022.
Newsletter
Ze světa členů