Evropanům není lhostejná jejich uhlíková stopa. Snaží se ji snižovat i firmy ve výrobě a retailu

6. 10. 2021

Většina Evropanů si myslí, že by výrobci i obchodní řetězce měly dělat více pro ochranu životního prostředí. Více než polovina obyvatel Evropy při svých nákupech zohledňuje jejich postoj vůči udržitelnosti. 6 z 10 lidí v Evropě aktivně pracuje na snižování vlastní uhlíkové stopy. Vyplývá to z aktuálního výzkumu FMCG Gurus pro ProVeg Česko, zaměřeného na to, jak téma udržitelnosti ovlivňuje nákupní chování zákazníků i jejich vnímání značek a obchodních řetězců.

Tématu snižování uhlíkové stopy ve výrobě a retailu se věnoval také webinář, který proběhl ve čtvrtek 23. září. Všichni řečníci se postupně dostali také k potravinářství a stravování. „Globální produkce potravin s sebou nese až 34 % celkových emisí skleníkových plynů. Zhruba 1/3 jídla však zbytečně ztrácíme. Snížení plýtvání by mohlo uhlíkovou stopu potravinářského průmyslu eliminovat o 5 až 10 %,” sdělila na webináři zakladatelka a výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti Lucie
Mádlová.

O vlivu jednotlivých kategorií potravin na klima mluvil děkan Fakulty technologie ochrany prostředí VŠCHT Vladimír Kočí: „Typ stravovacích návyků ovlivňuje vedle energetické spotřeby zásadním způsobem hodnoty environmentálních dopadů obyvatelstva. Pomocí metody Posuzování životního cyklu – LCA dokážeme tyto dopady vyčíslit a hledat tak cesty k udržitelnějšímu stravování i životnímu stylu.”

Lidé jsou ostražitější vůči firmám a více se sami zapojují do boje za zdravou planetu

Z průzkumu FMCG Gurus pro ProVeg Česko vyplynulo, že v souvislosti s pandemií koronaviru jsou lidé čím dál více ostražití vůči postojům firem k tématu udržitelnosti. Jen za dobu od dubna do července letošního roku vzrostl jejich podíl celosvětově ze 35 na 46 %, v Evropě pak ze 30 na 43 %. „Spotřebitelé a spotřebitelky jsou aktivní nejen ve vyhledávání informací o praktikách firem, ale sami se snaží chovat tak, aby omezili svůj dopad na životní prostředí. Za poslední rok nejvíce vzrostl podíl těch, kteří se snaží snižovat svou uhlíkovou stopu, a to dokonce o 30 %. Dále se lidé nejčastěji snaží omezit plýtvání potravinami a snížit spotřebu plastů. Významně roste i podíl spotřebitelů, kteří aktivně vyhledávají značky a řetězce, které jsou šetrnější k životnímu prostředí. Při nákupu pak upřednostňují udržitelnější výrobky, které jsou v souladu s jejich osobními hodnotami,” doplnila na webináři Tereza Trávníčková, retail konzultantka z organizace ProVeg International.

S tím koresponduje i postoj některých společností. „V IKEA měříme klimatickou stopu od roku 2016 a do roku 2030 chceme dosáhnout klimatické pozitivity. Například naše bezmasé kuličky vypadají, chutnají i voní podobně jako ty masové, ale emitují
pouze 4 % klimatické stopy a na její výrobu je potřeba jen 7 % půdy a 12 % vody,” uvedla Barbora Geršlová, manažerka pro trvalou udržitelnost v IKEA Česká republika, Maďarsko, Slovensko. Právě IKEA patří mezi největší producenty jídla na světě.

Evropané více řeší stravu a cíleně omezují spotřebu masa

Dle průzkumu si lidé v Evropě stále více uvědomují i to, že na stav životního prostředí má velký vliv, jak se stravují, a každý druhý proto za poslední rok provedl změny ve svém jídelníčku. Na tento trend reagují ve velkém i velké nadnárodní společnosti. „Naší filozofií je nic neobětovat, ať už jde o chuťový zážitek, životní prostředí, výživové hodnoty našich produktů či životy zvířat. S každým prodaným produktem The Vegetarian Butcher můžeme změnit nejen to, jak se cítíme sami, ale i svět, ve kterém žijeme. A to nás posouvá blíže k naplnění naší mise stát se největším a nejvlivnějším rostlinným řezníkem na světě,” uvedla na webináři Andrea Davidová, komunikační manažerka portfolia potravinových značek společnosti Unilever.


Zdroj: Evropanům není lhostejná jejich uhlíková stopa. Snaží se ji snižovat i firmy ve výrobě a retailu. ProVeg Česko. Tisková zpráva, 4. 10. 2021.

Související

Značka The Vegetarian Butcher odhaluje „Slona v místnosti” na konferenci COP26

Přejít na článek