Prodej zboží s etickou certifikací Fairtrade v ČR loni vzrostl: každý Čech vypil v průměru 16 šálků „férové” kávy

Ze světa členů

21. 6. 2023

V loňském roce vzrostly na českém trhu prodeje všech klíčových komodit s etickou certifikací Fairtrade. Ta označuje produkty, za něž pěstitelé dostali odpovídající odměnu a které vznikly bez zapojení dětské práce a ničení životního prostředí. Nejvíce se u nás prodalo opět fairtradového kakaa. Mírný nárůst zaznamenal i prodej fairtradové kávy: při přepočtu na šálky kávy vypil každý obyvatel ČR loni v průměru téměř 16 espress připravených z férové suroviny. Skokanem roku se stala fairtradová bavlna, jejíž prodej vzrostl o 205 %. Fairtradový příplatek za zboží prodané v ČR, tedy peníze navíc, které pěstitelé vynakládají na rozvoj komunit a zlepšení efektivity pěstování, se zvýšil o téměř pětinu na 44,7 milionů Kč.

„Nárůst prodejů certifikovaných produktů jsme zaznamenali i přesto, že naše očekávání velmi brzdila makroekonomická situace. Vliv růstu cen a poklesu reálných mezd v důsledku války na Ukrajině a vysoké inflace se v dynamice růstu prodejů sice projevil, přesto se v ČR prodalo více fairtradových komodit než o rok dříve,” říká Lubomír Kadaně, ředitel Fairtrade Česko a Slovensko. „To nás samozřejmě těší, protože prodej fairtradových výrobků je pro pěstitele ze zemí Afriky, Asie a Latinské Ameriky v této době ještě důležitější než jindy. Fairtrade totiž pomáhá posilovat jejich odolnost vůči krizím, ať už jde o krizi klimatickou nebo nečekané ekonomické výkyvy, jaké představují například pandemie nebo aktuální válečný konflikt,” dodává Kadaně.

Ke zmíněné vyšší odolnosti pěstitelů a jejich připravenosti na krize přispívá mimo jiné garantovaná minimální výkupní cena, dlouhodobé kontrakty nebo fairtradový příplatek, tedy peníze, které dostanou nad rámec výkupní ceny a využívají je jak ke zvýšení efektivity pěstování, tak k budování základní infrastruktury, jako jsou zdroje pitné vody nebo výstavba či vybavení škol. „Tyto prostředky mohou navíc pěstitelé využívat i k zavádění takových opatření, která jim pomáhají vyrovnávat se s klimatickou změnou. Příkladem je například obměna kávovníků nebo jiných plodin za odolnější odrůdy,” vysvětluje Kadaně. Za fairtradové produkty, které si loni koupili čeští zákazníci, získala družstva pěstitelů v zemích Latinské Ameriky, Asie a Afriky na fairtradovém příplatku přes 44,7 milionu korun, tedy o 19 % více než v roce 2021.

Nárůst prodejů certifikovaného zboží v ČR přičítá Kadaně několika faktorům: „Jednak se rozrůstá skupina lidí v ČR, kteří známku FAIRTRADE znají a zároveň ví, co za ní stojí. Věřím, že v tomto hraje roli i naše komunikace a osvětové a vzdělávací aktivity. Dalším faktorem je vysoká angažovanost obchodníků, kteří fairtradové produkty zařazují do sortimentu, případně podporují jeho prodej. Jejich motivací může být mimo jiné i to, že certifikace Fairtrade jim pomáhá plnit některé povinnosti, které jim bude stanovovat legislativa.”

Společensky odpovědné chování od firem do značné míry očekávají sami zákazníci nebo spotřebitelé: „Téměř polovina Čechů, konkrétně 45 %, považuje společenskou odpovědnost firem za důležitý faktor při výběru zboží či služby. Polovina populace, a to konkrétně 52 %, je také ochotna si za společenský produkt připlatit. 56 % Čechů patří do segmentu, který nazýváme Pohodlná většina. Tito lidé zastávají k udržitelnosti pozitivní postoj, snaží se žít udržitelně, ale nechtějí příliš omezovat své zvyky a pohodlí,” popisuje výsledky výzkumu udržitelného spotřebitelského chování CSR & Reputation Research Martina Popenková, konzultantka Ipsos pro výzkumy z oblasti ESG a CSR.

Podíl fairtradové kávy na celkové spotřebě dosáhl 4,5 %

Fairtradové kávy, která je jakousi vlajkovou lodí Fairtrade, se loni na našem trhu prodalo 1 399 tun, tedy o 6 % více než v roce 2021. Jde o hmotnost nepražených zrn, která odpovídá zhruba 1119 tunám pražené zrnkové kávy. Z tohoto množství fairtradové kávy by se dalo připravit více než 160 milionů šálků espressa. To pro lepší představu znamená, že každý obyvatel ČR včetně nemluvňat vypil v roce 2022 téměř 16 šálků fairtradové kávy. Vztaženo k celkové spotřebě kávy v ČR, kterou udává Český statistický úřad (2,4 kg na osobu a rok), činí podíl fairtradové kávy 4,48 % (v roce 2020 to bylo zhruba 4,2 %).

Mezi největší prodejce fairtradové kávy v ČR patří Tchibo Praha, Unipetrol Benzina v rámci svých provozoven Stop café na čerpacích stanicích Benzina, dále Lidl ČR, který nabízí fairtradovou kávu Lidl2go v rámci nápojových automatů ve svých provozovnách, OMV ČR v rámci konceptu Viva café. Fairtradovou kávu však nabízí i řada kaváren a lokálních pražíren, například Fair & Bio pražírna, síť kaváren mamacoffee a řada dalších.

Z fairtradových komodit se tradičně nejvíce prodalo fairtradového kakaa, o více než 205 % rostl prodej fairtradové bavlny

O 7 % vzrostla v roce 2022 na českém trhu spotřeba fairtradového kakaa, prodalo se ho celkem 4 536 tun, převážně ve formě čokolády, cukrovinek, zmrzlin a snídaňových cereálií. Lídrem v prodeji fairtradového kakaa je společnost Lidl. Další je společnost Kaufland, která si prohodila místo s tentokrát třetím největším prodejcem fairtradového kakaa, společností Penny Market.

Z konkrétních produktů se nejvíce prodávaly lentilky Duhovky, mandle v hořké čokoládě, tmavá čokoládová poleva, hořká čokoláda a belgické pralinky. Skokanem roku se staly prodeje fairtradové bavlny. Po loňských 174 tunách letos vidíme nárůst o 205 procent na 529 tun. V letošním roce je největším prodejcem společnost Vossen, která dodává ručníky a osušky, za ní následuje Lidl, který nabízí svým zákazníkům nákupní tašky z fairtradové bavlny. Třetím největším prodejcem fairtradové bavlny se stala společnost Penny Market, která rovněž nabízí nákupní tašky z fairtradové bavlny.

Třetinový nárůst u fairtradových růží, mírně rostly prodeje fairtradových banánů a třtinového cukru

Teprve v roce 2020 se na českém trhu objevily dvě celosvětově významné fairtradové komodity: banány a květiny, které se u nás dříve prodávaly pouze sporadicky. Řezaných fairtradových květin se prodalo 4 271 170 stonků, což představuje meziroční nárůst o 32 %. Největší podíl na tomto objemu má řetězec Lidl a následují prodeje v Kauflandu.

Fairtradových banánů se v ČR a na Slovensku prodalo v loňském roce 724 tun, jedná se o 4% nárůst.Nejvíce se na tomto objemu podílí řetězec Kaufland, dále je zákazníci naleznou v banánových džusech Pfanner nebo ve zmrzlině Ben & Jerry´s společnosti Unilever. Vzhledem k tomu, že v únoru se bio fairtradové banány staly součástí stálého sortimentu řetězce Lidl, lze čekat další významný nárůst jejich prodejů v ČR.

Fairtradového třtinového cukru se loni v ČR spotřebovalo 166 tun (nárůst o 10 %). Lídrem v této oblasti je nově společnost Lidl, která prodává čokolády Way To Go s fairtradovým cukrem, následuje společnost Unilever, která v ČR prodává zmrzlinu Ben & Jerry´s s obsahem fairtradových surovin (kromě cukru jde například o kakao a vanilku).

Známku FAIRTRADE znají dvě třetiny obyvatel ČR

Nezisková organizace Fairtrade Česko a Slovensko si v květnu tohoto roku nechala od společnosti Median opět po roce zpracovat průzkum, v němž zjišťovala znalost certifikace Fairtrade a známky FAIRTRADE. Pokud jde o povědomí o známce FAIRTRADE, podle průzkumu ji zná 66 % českých spotřebitelů, 40 % respondentů uvedlo, že přesně ví, co toto označení znamená. Spontánní znalost tohoto označení průzkum zjistil u 16 % respondentů. Jednalo se o druhé nejčastěji spontánně uváděné označení informující o původu zboží nebo zaručující naplnění určitých podmínek při výrobě (vyšší znalost zaznamenalo označení KLASA a na třetím místě se umístilo Bio). Otázka mapující spontánní znalost označení a certifikátů zaměřených na zlepšování pracovních podmínek v rozvojových zemích letos opět potvrzuje dominantní pozici značky Fairtrade v tomto segmentu ji uvedla téměř třetina dotázaných (32 %).


Zdroj: Prodej zboží s etickou certifikací Fairtrade v ČR loni vzrostl: každý Čech vypil v průměru 16 šálků „férové” kávy. Fairtrade Česko a Slovensko. Tisková zpráva

Související

Rytmus ocení zaměstnavatele dávající lidem s postižením stejnou šanci

Přejít na článek