Jak být prospěšní a úspěšní při naplňování posledního z Cílů udržitelného rozvoje
20. 5. 2021
Akademie SDGs je sérií 4 vzdělávacích eventů se špičkovými odborníky na poli udržitelnosti. Odstartovala symbolicky na Den Země a na úspěšný start navázala 13. května další akcí, která se tentokrát nesla v duchu zahraniční rozvojové spolupráce.
Akademie SDGs je společným projektem Asociace společenské odpovědnosti a Impact Hub ČR. Během druhé akce jsme se věnovali poslednímu z Cílů udržitelného rozvoje. SDG 17, který se věnuje partnerství k jejich naplnění. Tak ambiciózní agendy můžeme dosáhnout pouze tehdy, jakmile budeme všichni spolupracovat. V Česku naštěstí existuje celá řada subjektů, kteří se věnují zahraniční rozvojové spolupráci a neváhají se o své zkušenosti podělit.
Celou akcí provázela Lucie Mádlová, zakladatelka a výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti. Edukativního úvodu do tématu se ujal Šimon Pánek, zakladatel organizace Člověk v tísni. Následně David Pavel, zakladatel společnosti Cambodian, představil projekt .pepper..field, jako příklad dobré praxe v naplňování cíle partnerství. Hlavním bodem programu byla panelová diskuse vedená Lucií Mádlovou, ve které se o své cenné zkušenosti podělili Hana Malíková, ředitelka Fairtrade Česko a Slovensko, Jan Slíva, ředitel České rozvojové agentury, Ivan Lukáš, obchodní ředitel firmy DOT Glasses a zůstali také Šimon Pánek a David Pavel, kteří vystoupili v úvodu.
Akce přinesla mnoho inspirace, jak být prospěšní a úspěšní. Zde je 10 nejdůležitějších z nich:
- SDG 17 je především o lidech, o nás, o našem myšlení, o našich vztazích, o vnímání vlastní role a o tzv. mindsetu.
- V ČR existuje poměrně silná skupina lidí, kteří už od dob Václava Havla cítí, prosazují, verbalizují a pracují na tom, abychom jako země, která získala svobodu, přijali kus zodpovědnosti za to, co se děje v těch výrazně méně šťastných a méně rozvinutých částech světa.
- Je velice důležité, aby společnosti, které distribuují prospěšné produkty do rozvojových zemí, dostávali zpětnou vazbu od koncových uživatelů svých produktů a na základě toho neustále inovovali své produkty tak, aby zákazníkům co možná nejvíce vyhovovaly.
- Pandemie covid-19 přinesla mnohá úskalí i české rozvojové pomoci v zahraničí kvůli omezení cestování. Rozvojová pomoc se nedá dělat tzv. od stolu, proto musela přijít na řadu nová řešení, jako např. mnohem více zapojit místní sílu v rozvojových zemích, převést konferencí do online prostoru a posílit partnerství v řadách nevládních organizací i byznysu.
- Pandemie dále dopadá velmi silně na situaci v rozvojových zemích, zhoršuje již tak špatné podmínky pro život a otevírá nové výzvy. Vzrostl např. počet zemí, které potřebují potravinovou pomoc. To je oblast, kde mohou jak firmy, tak jednotlivci nyní efektivně pomáhat.
- V neposlední řadě má covid-19 negativní vliv na cenu jednotlivých služeb v rámci dodavatelského řetězce, například na logistiku zboží. Firmy jsou proto nuceny hledat cesty, kde ušetřit náklady tak, aby koncová cena produktu pro zákazníka v rozvojové zemi zůstala stejná jako před pandemií.
- Odpovědnost a udržitelnost začíná u každého z nás. Fairtrade Česko a Slovensko dělalo průzkum s agenturou Median, ze kterého vyplynulo, že 80 % lidí vnímá, že se jich odpovědnost za udržitelné výrobky dotýká a snaží se promítnout své postoje do nákupního chování. 51 % lidí klade důraz především na odpovědnost výrobků vůči životnímu prostředí, 43 % klade důraz na zákaz dětské práce a 38 % na férové platy pro pěstitele a zaměstnance.
- Mnozí lidé v rozvojových zemích, jako například zemědělci v Kambodži, mají výborné know-how a postupy pěstování, které se dědí po generace. Často jim však chybí správné technologické vybavení, které jim poskytne výraznou konkurenční výhodu.
- Víc než kdy dříve je nutné zapojovat místní obyvatele, učit je odpovědnosti, udržitelnosti a dosahovat tak naplňování globálních cílů na lokální úrovni.
- Je zapotřebí posilovat povědomí o zahraniční rozvojové spolupráci v České republice a to ve všech sférách, jak vládní, neziskové, tak i byznysové.
Celou akci graficky zaznamenala Marcela Janíčková z Visual Coach prostřednictvím sketchnoting.
Na veřejnou část akce poté navazovalo celkem 20 individuálních expertních konzultací s mentory. Ty byly exkluzivně určeny pro členy Asociace společenské odpovědnosti a účastníky Cen SDGs. Do konzultací se zapojily organizace jako např. TEREZA, vzdělávací centrum, GREEN SMILE, ParaCENTRUM Fenix, Plant-for-the-Planet Česko nebo Centrum umělé inteligence ČVUT.
Ke každé z části programu Akademie SDGs je připravena open source knihovna se záznamem z akce. Doplněna je o řadu inspirativních odkazů. Knihovnu najdete již brzy zde.
Akademie SDGs je součástí Cen SDGs 2021. Laskavými partnery obou akcí jsou Ministerstvo zahraničních věcí, Ministerstvo životního prostředí, Česká rozvojová agentura a Impact Hub ČR. Byznys partnery pak společnosti Hello bank!, Google s programem Grow with Google, Tesco a Unilever.
Akademie SDGs vznikla s cílem zvýšit povědomí o Cílech udržitelného rozvoje (SDGs) od OSN v Česku. První akci Akademie, která se uskutečnila u příležitosti Dne Země, si můžete připomenout zde. Akademie pokračuje další akcí v červnu, a sice na téma SDG 12: Jak na udržitelnou výrobu a spotřebu. Hlavním hostem bude tentokrát Cyril Klepek, zakladatel společnosti CYRKL. Po akci budou opět následovat individuální expertní konzultace.
Související
Lidé napříč Českem poběží s organizací ADRA proti samotě