Od problémů k řešení během 5 týdnu. Vzniknout může i firma

Ze světa členů

14. 11. 2023

Postavit se výzvě a po pěti týdnech vyjít na světlo světa s projektem, který řeší nastolený problém a je aplikovatelný v praxi. K tomu slouží Challenge Lab, větší bratr tak známých hackatonů. Po světě jich proběhlo více jak 20, zúčastnilo se jich přes 600 účastníků pod záštitou EIT Food a v Česku už má za sebou také 3 běhy Impact Hub, který se podílel na řešení nesnází konkrétního i obecného charakteru.

Challenge Lab v praxi

Účastníci vytvoří mezioborové týmy, které se pustí do řešení konkrétních problémů. Některé z nich se v minulosti týkaly například řešení bioodpadů v provozovnách UGO, uhlíkově neutrálních potravin pro Nestlé nebo krátkých dodavatelských řetězců ve spolupráci s Jihomoravským krajem a problematiky distribuce potravin od výrobců a producentů na stoly jejich sousedů.

Během 3 až 5 týdnů mají projekty k dispozici odborné konzultanty, mentory, exkurze a obsahový dohled zadavatele. Díky tomu se ponoří do hloubky a oproti kratším formátům přijdou s efektivním řešením, které zaujme a pomůže vytvořit aplikovatelná východiska, nikoliv jen nápad na papíře. Kvalitu výstupů potvrzuje i Martina Šilhánová, Sustainability Lead CZ&SK z Nestlé:Před všemi účastníky smekám. Měli málo vstupních dat, podkladů i času, přesto jsou jejich výstupy věcné, trefné a nápadité. Z každého projektu bychom si dokázali něco vzít a jen velmi těžko se nám určoval vítěz večera.”

Challenge Lab a jeho dopad

Výsledky předcházejícího ročníku zaujaly zadavatele UGO natolik, že se rozhodli jeden z nápadů aplikovat do praxe a bioodpad zpracovávat i metodou, která vyšla právě z Challenge Labu. O celkovém průběhu z roku 2022 si můžete přečíst v ucelené případové studii přibližující všechny milníky i spokojenost firmy s výsledky.

Automatizovaná prodejna letos vítězí

Letošní ročník se uskutečnil v Impact Hubu pod záštitou náměstka hejtmana jihomoravského kraje Lukáše Dubce a navazoval na širší aktivity projektu Živý region v oblasti krátkých dodavatelských řetězců a strategií Farm to Fork. Vítězný projekt přišel s automatizovanou prodejnou či automatem, které by umožnily nakupovat občanům čerstvé potraviny z jejich okolí ve všech koutech republiky, a to dle velikosti obce a finančních možností. Projekt zaujal nejen porotu, ale i náměstka, který nadále pracuje na jeho propagaci napříč organizacemi, jako je Hospodářská komora a další. Vítězové letošního ročníku také konzultují vznik lokální potravinové prodejny v Židlochovicích.

Přináší řešení i nový pohled

Formát Challenge Labu se tak ukazuje jako vhodným pro zapojení široké odborné i laické veřejnosti a přináší zajímavé, použitelné výstupy na aktuální potíže. Výsledky těží z multioborovosti týmů i z nových pohledů, které do veřejných či firemních problémů mohou přinést. V krátkém čase se tak mohou firmy dostat k efektivnímu řešení, na který v interních týmech například nezbývá čas.


Zdroj: Od problémů k řešení během 5 týdnu. Vzniknout může i firma. Impact Hub

Související

Zaměstnanci Lidlu vysázeli během týdne prvních 5 500 stromů v Lidl Lese

Přejít na článek