Rok 2024: Jakých trendů se dočká udržitelnost?

17. 1. 2024

Zveřejňování informací, odpovědnost, adaptace, robotizace. To jsou některá z hlavních témat udržitelnosti nejen pro byznysovou sféru na nadcházejících 12 měsíců.

Minulý rok byl vzhledem k souběhu globálních environmentálních i politických krizí velkou výzvou a měl vliv i na prostředí udržitelnosti ze všech úhlů pohledu. Co se stane letos nevíme, ale minimálně vzhledem k první dohodě svého druhu na konferenci COP28 o odklonu od využívání fosilních paliv a nadcházejícím skutečně zásadním legislativním změnám může být přelomovým.

Směrnice máme, a teď zpátky k inovacím

Zveřejňování dat o ESG je v našem žebříčku zaslouženě na prvním místě. S novým rokem vstoupily v platnost nové standardy od evropských normotvůrců, klíčová je především směrnice o podávání zpráv o udržitelnosti podniků (CSRD). A tak se letošek ponese ve znamení odpovědnosti, ale nejen z hlediska podávání zpráv – byznysové uvažování se posune od kvantity ke kvalitě.

Uplynulé dva, tři roky trávili manažeři udržitelných strategií a finanční ředitelé nastavováním procesů ve firmách taky, aby byli schopni vyhovět nové legislativě a předpisům, a především aby měli čím vyplnit povinné reporty. Stavěli architekturu zveřejňování informací.

Letos by se měl jejich rytmus pomalu měnit. Nové systémy jsou v provozu a je čas obrátit pozornost k vývoji produktů, inovativních modelů a velkých udržitelných řešení. Hledání hodnoty namísto rizika. Očekávám vlnu inovativních odhalení. Obzvlášť ke konci roku zpozorněte – bude to velké,” píše poněkud vizionářsky odbornice na udržitelnost a zakladatelka společnosti Futerra Solitaire Townsend.

Příroda (a adaptace) vpřed

„Nature positive“ je oblíbené heslo, ví ale všichni, kdo se s claimem pyšní na webech nebo ve zprávách o udržitelnosti, co opravdu obnáší? Spotřebitelé se začínají ptát, a za zády jim stojí už zmiňovaná legislativa a zbrusu nová hrozba sankcí za greenwashing. Dopad byznysu na přírodu je jedna věc, kterou, věříme, mnoho firem opravdu alespoň mapuje.

Opravdovým trendem ale letos bude i adaptace. Loňský rok skončil varováním klimatologů: 2023 byl nejteplejším rokem v historii a završil nejteplejší desetiletí. Tempo klimatických změn se alarmujícím způsobem zrychluje a podle Světové meteorologické organizace současné celosvětové úsilí nestačí ke splnění mezinárodního cíle omezit oteplování na 1,5 °C oproti předindustriálnímu období.

Proto se předpokládá, že společnosti zintenzivní své úsilí v oblasti přizpůsobování se změně klimatu. „V rámci naší klientské základny děláme obrovské množství práce na fyzických rizicích, které můžeme doslova vidět pomocí satelitních a geoprostorových dat. Vidíme skutečný nárůst poptávky po tomto druhu předběžné analýzy, která firmám poskytuje větší jistotu ohledně investic nejen do infrastruktury,” popisuje trend posledních měsíců Tom Beagent, specialista PwC United Kingdom.

Od účelového marketingu k poctivým produktům

Vraťme se ještě ke greenwashingu. Účelově „zelená” komunikace a marketing založený na udržitelnost už nějakou dobu balancuje na hraně a zdá se, že je mu pomalu, ale jistě konec. Úřad pro finanční dohled ve Velké Británii zveřejnil nová přísná pravidla pro ekologická tvrzení. Americká Federální obchodní komise by měla následovat tento příklad v roce 2024. A EU navrhla už zmiňovanou směrnici o ekologických tvrzeních s možnými pokutami až do výše 4 % celkových ročních příjmů společnosti.

Zákony ale nejsou všechno, zákazníci se ptají víc a do větších detailů. O generaci Z se mluví jako o lidech, kteří i v této oblasti přinesou velkou změnu, a co se udržitelnosti týká, nebudou nadšeně tleskat jednoduchým PR zvoláním o klimaticky neutrálních nebo recyklovaných produktech. Zajímá je doložení zodpovědného chování, respektování rozmanitosti a snižování dopadu na životní prostředí. Taky upřímnost a trocha pokory. Méně oslavných tvrzení, více důkazů. A není to jen generace Z, jednoduše čím dál více lidí chce přesně vědět, kdo vyrobil jejich oblečení nebo vypěstoval jídlo na jejich talíři.

Sociální dopad a spravedlnost

Klimatická spravedlnost, ekonomická spravedlnost, rasová spravedlnost a genderová spravedlnost – realita byznysu, kultury, nezisku i dalších odvětví. Příliš dlouho se za písmeno S ukrývaly diskrétní informace o platech nebo možnostech sick days. Trendem letoška ale bude i v tom případě větší hloubka a zájem.

Agenda spravedlnosti klade těžké otázky týkající se daní, zaměstnaneckých práv, vyloučení, odborů, duševního vlastnictví. Je těžší o nich vést zábavnou komunikační kampaň, ale je to stále více nutné. A k tomu patří i starý známý strašák jménem Scope 3 – dalším výrazným trendem bude to, že se na firmy přesune povinnost sledovat, kdo má prospěch z práce v jejich dodavatelském řetězci.

Na scénu vtrhla umělá inteligence

ChatGPT se stala nejpopulárnější platformou AI na světě a pouhé dva měsíce po svém spuštění přilákala 100 milionů uživatelů. S tím, jak podniky přijímají tuto technologii s cílem zvýšit produktivitu a snížit náklady, se však nyní rojí výzvy k ochraně a podpoře pracovníků, aby se zajistilo, že automatizace zlepší pracovní prostředí a nakonec neohrozí pracovní místa. Tyto snahy budou pravděpodobně pokračovat.

Umělá inteligence ukázala, že dokáže napsat sci-fi román za několik hodin i komunikovat s klienty v různých jazycích. A vyvolat kontroverze – hrozí, že prostřednictvím automatizace přece jen vytlačí až 300 milionů pracovních míst. Podle ekonomů budou nejvíce postiženi administrativní pracovníci a právníci, zatímco u fyzicky náročných profesí, jako jsou stavební a opravárenské práce, se automatizace projeví jen málo. Vznikne tak nový claim „vyrobeno lidmi”?

Elektromobilita pro všechny?

Na konferenci COP28 přislíbilo 56 vlád bohatých zemí, včetně Velké Británie, Švédska a Německa, mezinárodní pomoc zahrnující financování, rozvoj dodavatelského řetězce a technickou expertízu pro rozvíjející se trhy. Ambicí je učinit z elektromobilů do roku 2030 „cenově nejdostupnější a nejatraktivnější možnost ve všech regionech“.

Například asijské trhy ale tento trend rozvíjejí mnohdy po vlastní ose, nebo s přispěním Číny. Elektromobily tvoří devět procent automobilů prodávaných v Thajsku, k čemuž podle agentury Reuters přispěla továrna na výrobu elektromobilů, kterou postavil čínský gigant BYD. Thajsko nabídlo pobídky včetně daňových úlev a dotací, aby přilákalo výrobce a stimulovalo poptávku. Indonésie, která má největší světové zásoby niklu, je zase odhodlána tyto zdroje využít k vybudování domácího dodavatelského řetězce pro elektromobily a uchází se o zahraniční výrobce automobilů a baterií prostřednictvím uvolněných investičních pravidel. V Indii jsou nyní miliony majitelů elektrických vozidel.

 

U dopravy skončíme, trendů je ale jistě mnohem víc. Jaký byste přidali vy? My jsme nahlédli jen do několika málo oborů a vybrali ty, které prozatím unikají hledáčku mainstreamových médií nebo konferencím pro veřejnost. A jsme zvědaví, co pro udržitelnost rok 2024 přinese…


Autor: Asociace společenské odpovědnosti

ZDROJE:
https://impact.economist.com/sustainability/net-zero-and-energy/what-are-the-top-sustainability-trends-for-2024
https://www.forbes.com/sites/solitairetownsend/2023/12/22/five-big-sustainability-prophesies-for-2024/
https://www.spolecenskaodpovednost.cz/navrh-smernice-o-zelenych-environmentalnich-tvrzenich/
https://library.wmo.int/records/item/68235-united-in-science-2023
https://www.mzp.cz/cz/souhrnna_zprava_ipcc
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/indonesia-gives-automakers-more-time-qualify-ev-credits-investment-bid-2023-08-10/
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/chinas-byd-set-up-ev-plant-thailand-2022-09-08/
https://about.bnef.com/blog/zero-emission-vehicles-factbook-cop28-edition/
https://edition.cnn.com/2023/03/29/tech/chatgpt-ai-automation-jobs-impact-intl-hnk/index.html
https://www.theguardian.com/technology/2023/feb/02/chatgpt-100-million-users-open-ai-fastest-growing-app
https://www.fca.org.uk/news/press-releases/fca-proposes-new-rules-tackle-greenwashing
https://www.ftc.gov/business-guidance/advertising-marketing/environmental-marketing

Související

Společnost Lidl vydává svou třetí zprávu o udržitelném rozvoji

Přejít na článek